Θέατρο - Ρουά ματ (2024)


"Ρουά ματ", του Γιώργου Κλεάνθους, σκηνοθεσία: Γιώργος Κλεάνθους, πρωταγωνιστούν: Σωτήρης Δούβρης, Μιχάλης Καλιότσος, Γιάννης Σέρρης.

Εν αναμονή ενός τουρνουά μπιλιάρδου που θα διεξαχθεί σε λίγο καιρό, ένας μεγάλος παίκτης που έχει αφοσιώσει όλη του τη ζωή στο παιχνίδι, προετοιμάζει έναν πιτσιρικά με έμφυτο ταλέντο. Κλεισμένοι για μέρες σε ένα ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πόλης που όμως έχει χάσει την πρότερη αίγλη του, ο Ψηλός και ο Μικρός προσπαθούν να βρουν τις μεταξύ τους ισορροπίες ως δάσκαλος και μαθητής, την ίδια στιγμή που η άφιξη ενός παλιού θαμώνα με αμφίβολη ηθική και ατζέντα τινάζει το παιχνίδι στον αέρα.

Ακόμα μία πολύ ευχάριστη έκπληξη που μας επιφύλασσε το τέλος της φετινής χειμερινής σαιζόν στην Αθήνα, το "Ρουά ματ", το ολοκαίνουργιο έργο του Γιώργου Κλεάνθους, αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις από κάθε άποψη. Κατ' αρχάς, η ιδέα να ανεβεί η παράσταση όχι σε θέατρο αλλά σε μπιλιαρδάδικο, το ιστορικό "Roi Mat" στην Πλατεία Αμερικής, προσδίδει στο εγχείρημα επιπλέον επίπεδα βιωματικής ψυχαγωγίας, καθώς έργο και χώρος γίνονται ένα, χάρη και στη δραματουργική ουσία του κειμένου. Προσέξτε όμως, δεν πρόκειται ούτε για θεατρικό δρώμενο ούτε για ένα έργο που αφορά αποκλειστικά τους γνώστες του συγκεκριμένου αθλήματος. Το μπιλιάρδο λειτουργεί απλά και μόνο ως συνδετικός κρίκος αυτών των τριών ανθρώπων αλλά και ως αφορμή για να ξεσπάσουν οι συγκρούσεις και να αναπτυχθεί η δυναμική της παράστασης.

Έξυπνα γραμμένο, με δομή στην εξέλιξη, ανάπτυξη στους χαρακτήρες (που προσωπικά μού θύμισαν φιγούρες που θα μπορούσαν να υπάρχουν είτε στο σύμπαν του Ταραντίνο είτε του Οικονομίδη), καλογραμμένους, ρεαλιστικούς διαλόγους και υψηλή συναισθηματική εμπλοκή, το "Ρουά ματ" εξελίσσεται και το ίδιο ως μια παρτίδα υπεροχής μεταξύ τριών "παικτών" που ο καθένας παίζει το δικό του παιχνίδι. Κάτι ακόμα που βρήκα ιδιαίτερα έξυπνο, είναι πως εκτός από τον Ψηλό, τον Μικρό και τον Άγιο (των οποίων τα πραγματικά ονόματα ουδέποτε μαθαίνουμε), στο έργο "πρωταγωνιστούν" τέσσερις επιπλέον ήρωες, με δράση καταλυτική για την εξέλιξη, την οποία μαθαίνουμε από τις συζητήσεις των τριών επί σκηνής. Φόρος τιμής σε μια εποχή που μάλλον χάνεται οριστικά, με γνώση και αγάπη στο θέμα του αλλά κυρίως στους ανθρώπους του, το κείμενο ξεδιπλώνεται ανέφελα, γεμάτο εκπλήξεις και ανατροπές χάρη στην κομπίνα που πάει να στηθεί, συστήνοντας τρεις ολοκληρωμένους ήρωες, των οποίων η συνύπαρξη διαρκώς ηλεκτρίζει.

Στον ρόλο του Ψηλού, του ρομαντικού παίκτη και μέντορα του πιτσιρικά, ο Σωτήρης Δούβρης προσδίδει εξαιρετική φινέτσα και μαζί ματσίλα στη συμπεριφορά του, αφήνοντας να υπονοήσουμε περίσσευμα αθώου ρομαντισμού και πατρικής στοργής κάτω από αυτή τη σκληραγωγημένη από τα παιχνίδια, τις νύχτες και το αλκοόλ επιφάνεια. Σκέτη απόλαυση ο Μιχάλης Καλιότσος, εντελώς αγνώριστος σε παίξιμο, όψη και συμπεριφορά, μεταμορφώνεται μαστόρικα στον Άγιο, έναν πρωτοφανή μπαγαπόντη και χειριστικό μικρο-απατεώνα, που ξέρει να φαλτσάρει με τα λόγια του και να σκοράρει στις αδυναμίες των γύρω του. Έκπληξη το ίδιο ευχάριστη με το έργο αυτό καθ' εαυτό, ο Γιάννης Σέρρης στον ρόλο του Μικρού, του οποίου τον έλεγχο σε φωνή, βλέμμα και κίνηση θαύμασα πραγματικά, έτσι όπως ζωντάνευε με ωριμότητα τον ρόλο. Υπέροχη δουλειά συνολικά, η οποία δυστυχώς ανέβηκε για πολύ περιορισμένο αριθμό παραστάσεων (υπολείπονται ακόμα δύο), την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε δωρεάν αλλά με απαραίτητη κράτηση θέσεων στο 6945 136 190. Πάντως, μαθαίνω (και εύχομαι) πως το "Ρουά ματ" θα επαναληφθεί και την επόμενη σαιζόν.


Roi Mat Billiards

Παραστάσεις: Σάββατο & Κυριακή στις 18:00

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook και στο Instagram.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)