Μαντάμ Σουσού (2 σαιζόν, 1986)


Ηθογραφική σειρά των ΕΡΤ 2/Studio ATA, σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, με τους Άννα Παναγιωτοπούλου, Θανάση Παπαγεωργίου, Άγγελο Αντωνόπουλο, Νατάσα Ασίκη, Πάνο Χατζηκουτσέλη, Τάσο Χαλκιά, Έρση Μαλικένζου, Νεφέλη Ορφανού, Αριέττα Μουτούση.

Η Σουσού Παναγιώτου, σύζυγος ψαρά και κάτοικος του Βύθουλα (του σημερινού Κεραμεικού), είναι μια μεγαλοπιασμένη και σνομπ γυναίκα που παρά την ταπεινή της καταγωγή ονειρεύεται αριστοκρατίες και μεγαλεία. Σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποτινάξει τη μιζέρια της καθημερινότητας από πάνω της, προσποιείται πως είναι πολύ καλύτερη από όλους τους άλλους, αμολάει γαλλικές λέξεις, ειρωνεύεται τους πάντες και συνεχώς αποζητά να κάνει πράγματα που κάνει και η καλή κοινωνία. Η γνωριμία της με τον Μηνά Καντακουζηνό, άνθρωπο του καλού κόσμου φαινομενικά αλλά απατεώνα στην πραγματικότητα, την κάνει να πιστέψει πως ήρθε η ώρα της να ανέλθει στην κοινωνία, γεγονός που επισπεύδεται από μια αναπάντεχη κληρονομιά.

Διαχρονική επιτυχία της ελληνικής τηλεόρασης και μαζί μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες φιγούρες της δικής μας ποπ κουλτούρας, η "Μαντάμ Σουσού" ευτυχεί το 1986 με ένα άκρως φροντισμένο τηλεοπτικό ρημέικ, το οποίο εντυπωσιάζει κοινό και κριτικούς. Η ιστορία της καλόκαρδης, σνομπ και με μυαλό κουκούτσι Μαντάμ Σουσούς, δημιουργία του Δημήτρη Ψαθά, είχε ούτως ή άλλως αντηχήσει στην καρδιά του κοινού, από την πρώτη της κιόλας δημοσίευση σε συνέχειες στο περιοδικό "Θησαυρός", το μακρινό 1939, προτού καν κυκλοφορήσει ως ολοκληρωμένο βιβλίο δύο χρόνια αργότερα. Ακολούθησαν το θέατρο (1942) και ο κινηματογράφος (1948), έως ότου η Μαντάμ Σουσού κατακτήσει με φόρα και το νέο μέσο, την τηλεόραση, η οποία το 1972 αποτελούσε το επίκεντρο του καθιστικού της ελληνικής οικογένειας. Η Άννα Παϊτατζή είχε ερμηνεύσει με εξαιρετική επιτυχία τον ρόλο στην πρώτη σειρά, η οποία αποτελείτο από 65 επεισόδια των 15 λεπτών (δυστυχώς, δεν έχει διασωθεί τίποτα), υπό τη μορφή χρονογραφήματος. Η ΥΕΝΕΔ την είχε μεταδώσει τότε, το ίδιο κανάλι φιλοξενεί και το ρημέικ του 1986, αποστρατιωτικοποιημένο πλέον και με το νέο του όνομα, ως ΕΡΤ 2. Για την ιστορία και μόνο, οφείλω να πω ότι και ως ΕΡΤ 2, το κανάλι εκείνη την εποχή δεν αποτελούσε τον δεύτερο δίαυλο της τότε ΕΡΤ, αλλά λειτουργούσε ως μία ξεχωριστή εταιρική οντότητα, η οποία είχε μεταφερθεί από το Αμύνης στο Υπουργείο Εσωτερικών, ενώ η ΕΡΤ βρισκόταν υπό την ομπρέλα του Υπουργείου Προεδρίας της Κυβέρνησης. Η παύση του ανταγωνισμού και η ενοποίηση έλαβαν χώρα έναν χρόνο αργότερα, το 1987, όταν συστάθηκε η νέα ΕΡΤ Α.Ε., στην οποία ανήκαν αμφότερα τα κανάλια, που μετονομάστηκαν σε ΕΤ1 και ΕΤ2.

Επιστροφή στο ρημέικ της Σουσούς, όμως, του οποίου η παραγωγή ανεβαίνει επίπεδο, χάρη στη φροντίδα και τη γνώση των Studio ATA, μιας εκ των κορυφαίων εταιρειών τηλεοπτικής παραγωγής στη χώρα, επί σειρά ετών. Ο πρώτος κύκλος εξελίσσεται στον Βύθουλα, ο οποίος αναπαρίσταται σε εντυπωσιακά πλατώ που απεικονίζουν σχεδόν ολόκληρη τη γειτονιά. Τα κείμενα του Δημήτρη Ψαθά επιμελείται εκ νέου για τις ανάγκες της σειράς η Ε. Διαμαντοπούλου, η οποία τούς προσδίδει δραματουργική εξέλιξη, διατηρώντας το ύφος του συγγραφέα που είχε ούτως ή άλλως επιλέξει να διατηρήσει την άρρηκτη ισορροπία γλυκόπικρου χιούμορ και συγκίνησης. Την ίδια στιγμή, η σκηνοθεσία του Θανάση Παπαγεωργίου (ο οποίος κρατά και τον ρόλο του συζύγου της Σουσούς) γειώνει λόγο και χαρακτήρες, αποφεύγοντας τις κραυγαλέες υπερβολές, επιτυγχάνοντας μάλιστα τα αστεία να ξεχωρίζουν περισσότερο εντός ενός σοβαρού και ρεαλιστικού πλαισίου. Η Άννα Παναγιωτοπούλου αποδεικνύεται η ιδανική επιλογή για τον ρόλο, καθώς τον διαχειρίζεται στην εντέλεια με το έμφυτο κωμικό της τέμπο και το μεγάλο ερμηνευτικό της φάσμα, χωρίς να χάνει ούτε στιγμή την ουσία και την ψυχοσύνθεση του χαρακτήρα. Εξαιρετική και η Νατάσα Ασίκη στον ρόλο της πιστής και αφοσιωμένης υπηρέτριας από το χωριό, ενώ στον δεύτερο κύκλο ξεχωρίζει και ο Πάνος Χατζηκουτσέλης που υποδύεται έναν εκ των λακέδων στο διαμέρισμα του Κολωνακίου. Εκεί ακριβώς όμως, στο Κολωνάκι, είναι που χωλαίνει συγκριτικά η δεύτερη σαιζόν, καθώς φυλακίζεται στους τοίχους του διαμερίσματος, στερώντας από την εικόνα τον πλούτο της γειτονιάς αλλά και την πληθώρα των συμπαθέστατων χαρακτήρων της. Σπαρακτικά αληθινό το φινάλε, χαρίζει στους πρωταγωνιστές του στιγμές μεγάλης ερμηνευτικής δύναμης.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε το Cinemano στο Facebook και στο Instagram.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - Το τραγούδι της Φλέρυς (2023)

Θέατρο - Κέννυ & Φενού (2024)

Θέατρο - Η κασέτα (2024)