Έτσι έσβυσε η ζωή μου (1952) (Α/Μ)



Δραματική ταινία της Σπέντζος Φιλμ, σε σκηνοθεσία Χρήστου Σπέντζου, με τους Αλέκα Κατσέλη, Θάνο Κωτσόπουλο, Νίτσα Τσαγανέα, Χρήστο Τσαγανέα, Τζόλυ (Ντάρλινγκ) Γαρμπή, Γιώργο (Τζούνιορ) Σπέντζο.

Μια ιστορία μιας βραδιάς, εξελίσσεται σε τραγωδία, καθώς ο σμηναγός Αλέκος Νικολόπουλος φεύγει για τον πόλεμο, αφήνοντας χωρίς να το ξέρει έγκυο τη γοητευτική Καίτη, με την οποία γνωρίστηκε σε μία δεξίωση. Η Καίτη, για να αποφύγει τα σχόλια της μικρής πόλης όπου ζούσε, έρχεται στην Αθήνα, ώστε να μείνει με μια θεία της που δεν είχε τέτοιες παρωχημένες απόψεις. Τα χρόνια περνούν, ο πόλεμος τελειώνει, ο αγαπημένος της επιστρέφει, αλλά από μία στραβή της μοίρας δεν την αναγνωρίζει στον σιδηροδρομικό σταθμό όπου τον περίμενε. Απογοητευμένη η Καίτη, αποσύρεται αξιοπρεπώς από τη ζωή του, θεωρώντας πως δεν υπήρξε τίποτα περισσότερο για εκείνον από μια περιπέτεια της μιας βραδιάς.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αστικό δράμα, μίλια μακριά από τα ψεύτικα, λαϊκά μελό της δεκαετίας που ακολούθησε, και πολύ πιο κοντά στα αντίστοιχα χολυγουντιανά φιλμ της εποχής. Αυτό άλλωστε είναι εμφανές και από το ιδιαιτέρως προχωρημένο στόρυ  για την εποχή εκείνη, αφού ο χαρακτήρας της Καίτης είναι αυτός μιας σύγχρονης, δυναμικής γυναίκας, που παρ' ό,τι ανύπαντρη μητέρα, ούτε στον βούρκο κυλίστηκε, ούτε έκλαιγε τη μοίρα της αποζητώντας τη σωτηρία στην αγκαλιά ενός άλλου άντρα -μάλιστα, έκανε ακριβώς το αντίθετο. Το "προχώ" της υπόθεσης έχει να κάνει και με το πρωτότυπο υλικό όπου βασίστηκε το σενάριο του Χρήστου Σπέντζου, που δεν είναι άλλο από το διήγημα του Στέφαν Τσβάιχ, "Το γράμμα μιας άγνωστης", γεγονός που τονίζει ακόμα περισσότερο τον "δυτικό" προσανατολισμό της συγκεκριμένης ταινίας αλλά και ευρύτερα του ελληνικού σινεμά των '50s.

Είναι και η παραγωγή που είναι άριστη, με φροντισμένα κάδρα, λειτουργικό μοντάζ, προσεγμένα σκηνικά (γυρίστηκε στα στούντιο της Σπέντζος Φιλμ στη Ριζούπολη), και όλα τα προαπαιτούμενα μιας καλής ταινίας, στα οποία αργότερα ο ελληνικός κινηματογράφος γύρισε την πλάτη. Πανέμορφη η Αλέκα Κατσέλη, με αύρα χολυγουντιανής σταρ και φωτισμένη όπως ακριβώς οι διεθνείς ντίβες της εποχής, δίνει το στίγμα μιας γυναίκας αποφασισμένης να στηρίξει τις επιλογές της και να ζήσει αυτόνομη τη ζωή της, αφοσιωμένη μόνο σε όσους αγαπά και φυσικά στο παιδί της, τον μικρό Ίκαρο. Άλλη αποκάλυψη ο μικρούλης, που παίζει με τέτοιο μέτρο σε όλη την ταινία, κατορθώνοντας να διατηρήσει σταθερό τον χαρακτήρα που υποδύεται , επιτυγχάνοντας αυτό που σήμερα θα αποκαλούσαμε "ερμηνευτικό continuity", κάτι σπάνιο για τα μικρά παιδιά στις ελληνικές ταινίες που θα ήταν ή τόσο ατάλαντα ή τόσο επιτηδευμένα που ποτέ δεν γίνονταν πιστευτά. Ο μικρός Τζούνιορ Σπέντζος, όπως αναφέρεται στους τίτλους, είναι ο μεγάλος γιος του Χρήστου Σπέντζου, ιδρυτή της Σπέντζος Φιλμ, και ένας από τα τρία αδέλφια που πήραν την εταιρεία αργότερα στα δικά τους χέρια. Για το άριστον της ερμηνείας του είχε φροντίσει και ο αυστηρός μπαμπάς και σκηνοθέτης που δεν του επέτρεπε να κάνει λάθη ώστε να μην χρειαστεί να γυριστεί η κάθε σκηνή του πολλές φορές, ανεβάζοντας το κόστος του φιλμ. Ίσως, γι' αυτό και το τρομαγμένο σε κάποιες σκηνές ύφος του μικρούλη πρωταγωνιστή να βγαίνει τόσο φυσικό. 

Στην ταινία που πρέπει οπωσδήποτε να (ξανά) ανακαλύψετε κάνει ένα σύντομο πέρασμα στην αρχή μια αγνώριστη και αφάνταστα νεαρή Τζόλυ Γαρμπή, που στους τίτλους αναφέρεται ως Ντάρλινγκ Γαρμπή.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Το αρχείο των ελληνικών ταινιών του Cinemano (μέχρι και τη δεκαετία του '70) βρίσκεται εδώ. Τις πιο ανεξάρτητες και όσες γυρίστηκαν από τα χρόνια του '80 και μετά, θα τις βρείτε εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Disorder (2024)

Αρραβωνιάσματα (1950) (Α/Μ)

O τελευταίος πειρασμός (1964) (Α/Μ)

Les amours d'Anaïs (2021)

Κινηματογράφοι- Village @ The Mall (Αίθουσες 1-11)