Kronos (1957) (Α/Μ)


Ελληνικός τίτλος: Επίθεσις απ' τον Κρόνο

Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας των Regal/Fox, σε σκηνοθεσία Κερτ Νώυμαν, με τους Τζεφ Μόροου, Μπάρμπαρα Λώρενς, Τζωρτζ Ο'Χάνλον, Τζων Έμερυ, Μόρις Άνκρουμ.

Ένα τεράστιο ιπτάμενο αντικείμενο που έχει τη δυνατότητα να ελέγχει με κάποιον τρόπο το μυαλό όποιου επιθυμεί, ίπταται πάνω από τη Γη. Μολονότι αρχικά οι επιστήμονες που το παρατηρούσαν πίστευαν πως πρόκειται για αστεροειδή, σύντομα ανακαλύπτουν πως οι κινήσεις του ταυτίζονται με αυτές ενός σκάφους. Ο στρατός επιτίθεται με τρεις πυρηνικούς πυραύλους, με αποτέλεσμα ο ιπτάμενος δίσκος να συντριβεί στον Ειρηνικό. Όσο κι αν όλοι θεωρούσαν το περιστατικό λήξαν, δεν γνώριζαν ούτε πως το σκάφος είχε καταλάβει το μυαλό του δρ. Χάμπελ Έλιοτ, του διευθυντή του επιστημονικού εργαστηρίου, ούτε πως οι πυρηνικές βόμβες όχι μόνο δεν το κατέστρεψαν αλλά στην ουσία το τροφοδότησαν με επιπλέον ισχύ, όπως σύντομα θα ανακαλύψουν με την εμφάνιση ενός τεράστιου ρομποτικού κατασκευάσματος που ξεπροβάλει από τη θάλασσα, σκορπίζοντας τον όλεθρο στο διάβα του.

Χαμηλού προϋπολογισμού αλλά καλογυρισμένο (για τα δεδομένα του) φιλμ επιστημονικής φαντασίας, φυσικά για την αγορά των B Movies, η "Επίθεσις απ' τον Κρόνο" (όχι τον πλανήτη, αλλά το μυθολογικό ον) εντυπωσίασε εκείνη την εποχή για την αρτιότητα των οπτικών εφφέ καθώς και για την ιστορία του που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο έβγαζε κάποιο νόημα. Εννοείται πως τα χρήματα και το ύφος της ταινίας ακολούθησαν το μαθηματικό πρότυπο της κάτω των 90' διάρκειας και του καστ των πέντε βασικών πρωταγωνιστών, όμως εν γένει φαντάζει πλούσια, αν αναλογιστείτε κιόλας πως είχε γυριστεί σε Scope. Εκεί που μπάζει νερά είναι στον γυναικείο ρόλο, ο οποίος μπήκε (όπως και σε πλείστες άλλες ταινίες του είδους) μόνο και μόνο για να μην παίζουν μόνο άντρες, και στη φαιδρή εντύπωση που προκαλεί ο νοητικός έλεγχος που ο ιπτάμενος δίσκος ασκεί στα θύματά του (που ούτε αυτός όμως παίζει ενεργό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας). Έχει όμως και αξιόλογες ιδέες, με κυριότερη αυτήν της νοήμονος ενέργειας, αφού όπως αντιλαμβανόμαστε σύντομα (σπόιλερ αλέρτ) οι εξωγήινοι δεν είναι τίποτα αλλόκοτα πλασματάκια αλλά ένα είδος άυλης νοημοσύνης -σαν να λέμε A.I. προτού υπάρξει καν ο όρος. 

Αξίζει να δούμε λίγο και τα της παραγωγής της ταινίας που παρουσιάζουν ιστορικό ενδιαφέρον. Η εταιρεία που υπογράφει την ταινία, η Regal, ήταν στην πραγματικότητα θυγατρική της Fox, μέσω της οποίας γύριζε B Movies που δεν ήθελε να υπογράψει με την εμβληματική μουσική φανφάρα της. Ο δεύτερος λόγος που η Fox έστησε τη Regal ήταν για να προωθήσει το σύστημα Cinemascope σε περισσότερους κινηματογράφους. Η είσοδος του αναμορφικού συστήματος ευρείας οθόνης με την ταινία "Ο Χιτών", μπορεί να είχε προκαλέσει δέος στους θεατές, όμως είχε εκνευρίσει τους αιθουσάρχες, οι οποίοι καλούνταν να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες προβολής που σύντομα έπαυαν να χρησιμοποιούνται, όπως ας πούμε οι τρισδιάστατες ταινίες που τα στούντιο άρχιζαν να εγκαταλείπουν δια παντός. Ο Ντάρυλ Φ. Ζάνουκ, στην ηγεσία της εταιρείας τότε, διαβεβαίωσε τους αιθουσάρχες πως η επένδυση στο Cinemascope άξιζε τα λεφτά της, όχι μόνο διότι η Fox θα το πουλούσε και σε άλλα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ, αλλά και επειδή θα ξεκινούσε μια νέα θυγατρική εταιρεία για B Movies που επίσης θα γυρίζονταν σε ευρεία οθόνη. Και έτσι γεννήθηκε η Regal, στην οποία όμως η "μαμά" Fox δεν επέτρεπε να χρησιμοποιεί το σήμα κατατεθέν Cinemascope (που το ήθελε να υπογράφει μόνο ταινίες πρώτης διαλογής), εξ ου και η δημιουργία του σήματος Regalscope όπως εμφανίζεται και στους τίτλους της "Επίθεσης απ' τον Κρόνο".

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε το Cinemano στο Facebook και στο Instagram.
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)