Manina, la fille sans voiles (1952) (A/M)



Ελληνικός τίτλος: Μανίνα, ο γυμνός θησαυρός

Αισθηματική περιπέτεια της Cocinor σε σκηνοθεσία Βιλύ Ροζιέ, με τους Μπριζίτ Μπαρντό, Ζαν-Φρανσουά Καλβέ, Χάουαρντ Βέρνον.

Ο Ζεράρ Μορέ, ένας νεαρός φοιτητής στο Παρίσι, μαθαίνει σε κάποιο σεμινάριο αρχαιολογίας που παρακολουθεί, για ένα καράβι των Φοινίκων που μετέφερε έναν αμύθητο θησαυρό, το οποίο βυθίστηκε κάπου στις ακτές της Κορσικής. Καθώς στο μυαλό του έρχεται ένα θραύσμα από αμφορέα που είχε εντοπίσει τυχαία πέντε χρόνια νωρίτερα, ενώ έκανε κατάδυση στο νησί Λαβέτσι, ο Ζεράρ συνδυάζει τα γεγονότα και είναι πλέον πεπεισμένος πως γνωρίζει την τοποθεσία του χαμένου θησαυρού. Έτσι, στην προσπάθειά του να βρει σκάφος ώστε να προσεγγίσει το νησί και να μεταφέρει τα όποια ευρήματα, έρχεται σε επαφή με τον Έρικ, έναν λαθρέμπορο τσιγάρων, από τον οποίο ζητά να ταξιδέψουν μαζί, ενώ έχει ήδη συγκεντρώσει τα χρήματα για την αποστολή από δανεικά ("επενδύσεις" τα είχε ονομάσει) που του είχαν δώσει κάποιοι έμπιστοι φίλοι. Όταν εν τέλει φτάνουν στο νησί, ο Ζεράρ πέφτει θύμα της αθώας Μανίνας, της πανέμορφης κόρης του φαροφύλακα, που στα 18 της χρόνια μοιάζει με σειρήνα που βγήκε από τα νερά για να σκορπίσει σαγήνη. Η γνωριμία τους επηρεάζει της ζωή και των δύο, με τη Μανίνα να θεωρεί τον Ζεράρ εισιτήριο διαφυγής από το έρημο νησί, και εκείνον να προσπαθεί να συνδυάσει το πάθος του για την πιτσιρίκα με τη δίψα του για τα πλούτη.

Με τη Νίκαια και τις Κάννες να υποδύονται με επιτυχία το απομονωμένο νησί της ιστορίας, η "Μανίνα" σηματοδοτεί την παρθενική πρωταγωνιστική εμφάνιση της Μπριζίτ Μπαρντό στο σινεμά, σε ηλικία μόλις 17 ετών (είχε προηγηθεί την ίδια χρονιά ένας σύντομος ρόλος στο άπαιχτο στην Ελλάδα "Le trou normand" του Ζαν Μπουαγέ, στο πλευρό του Μπουρβίλ). Χωρίς να είναι τίποτα το εξαιρετικό (ίσα-ίσα που μοιάζει και απρόσεχτο στην παραγωγή του σε ορισμένα σημεία), το φιλμ δεν έμεινε διόλου απαρατήρητο. Κατ΄ αρχάς και πέραν της εμφάνισης αυτής καθ' εαυτής της Μπριζίτ Μπαρντό, σε μέγιστο θέμα αναδείχθηκε το (μικροσκοπικό) μπικίνι που φορούσε -ένα από πρώτα σχεδόν μπικίνι που εμφανίστηκαν στον κινηματογράφο. Άσεμνα ακόμα την εποχή εκείνη, τα νέα, τολμηρά αυτά μαγιώ έκαναν την ταινία να απαγορευθεί ή να προβληθεί με μεγάλη καθυστέρηση τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο όσο και στις ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, στη Γαλλία, ο πατέρας της Μπριζίτ Μπαρντό μήνυσε την εταιρεία παραγωγής, όταν είδε τις πρώτες, αρκούντως προκλητικές φωτογραφίες από τα γυρίσματα, καθώς θεώρησε ότι δεν σεβάστηκαν την έγγραφη συμφωνία τους να μην υπάρχουν άσεμνες σκηνές. Πάντως, τη δίκη την έχασε, ευτυχώς για εμάς αλλά και για την ίδια την κόρη του, η πορεία της οποίας μπορεί και να άλλαζε ριζικά εάν τελικά αυτή η ταινία δεν έβρισκε τον δρόμο της για τις οθόνες. Πολύ όμορφη και ηλιοκαμένη η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Μισέλ Ροκά, γοητευτικός και εξίσου με μικροσκοπικό (σχεδόν) μαγιώ ο Ζαν-Φρανσουά Καλβέ, διάχυτος ο ερωτισμός στην ατμόσφαιρα καθώς και η σχετική αγωνία για την έκβαση αυτού του τριγώνου μεταξύ των δύο νέων και του επικίνδυνου καπετάνιου του σκάφους. Αν το σενάριο και η σκηνοθεσία του Βιλύ Ροζιέ δεν έμεναν τόσο πολύ στο φαίνεσθαι και έψαχναν λίγο περισσότερο τη συναισθηματική δράση των χαρακτήρων, η ταινία θα ήταν πολύ καλύτερη. Πάντως, όσο τη βλέπεις σκέφτεσαι πόσους "κλέαρχους κονιτσιώτηδες" είχε εμπνεύσει στην Ελλάδα μία εικοσαετία μετά.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε το γαλλόφωνο σινεμά, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώ.
Αν αγαπάτε τις περιπέτειες και τη δράση, κλικ εδώ. 





 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)