Verdens verste menneske (2021)


Ελληνικός τίτλος: Ο χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο

Δραματική κομεντί των SF Studios σε σκηνοθεσία Γιόακιμ Τρίερ, με τους Ρενάτε Ράινσβε, Άντερς Ντάνιελσεν Λι, Χέρμπερτ Νόρντρουμ.

Στα 30 της ήδη, η Τζούλι δεν μπορεί να κατασταλάξει με κανέναν και με τίποτα. Έχοντας αλλάξει ακαδημαϊκό και επαγγελματικό προσανατολισμό μύριες όσες φορές τα τελευταία χρόνια, σήμερα εργάζεται σε ένα βιβλιοπωλείο και φαινομενικά είναι ταχτοποιημένη. Μόνο που μέσα της γνωρίζει πως στην πραγματικότητα δεν έχουν έτσι τα πράγματα. Η γνωριμία της με τον Άκσελ και τα έντονα συναισθήματα τα οποία μοιράζονται μεταξύ τους οδηγεί σε μια σχέση με διάρκεια που θα μπορούσε να επιφέρει και την απαιτούμενη σταθερότητα στη ζωή της. Όμως, όσο η σχέση προχωρά προς το καλύτερο, τόσο η Τζούλι νιώθει εκτός, οπότε όταν ένα τυχαίο βράδυ, σε ένα τυχαίο πάρτυ όπου βρίσκεται τυχαία χωρίς να γνωρίζει κανέναν, η τυχαία της γνωριμία με τον Έιβιντ θα μπορούσε να μηδενίσει και πάλι το κοντέρ της ζωής της.

Μια γυναίκα, δύο άντρες, κομπολόι δίχως χάντρες ή πώς οι Νορβηγοί αποδομούν και επανασυστήνουν την κλασική rom-com υπό το πρίσμα ενός υπαρξιακού δράματος και ενηλικίωσης, πλήρους σε χιούμορ, έντονου σε συγκίνηση και σπαρακτικού σε αλήθεια. Χωρισμένος σε 12 κεφάλαια συν πρόλογο και επίλογο, ο "Χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο" είναι ένα σεναριακό κομψοτέχνημα που αναπτύσσει υποδειγματικά τους χαρακτήρες, εξελίσσοντας τους ίδιους αλλά και τον θεατή, μέσα από μια σφιχτή, συναρπαστική αφήγηση και με διαλόγους που είναι μετρημένοι όχι μόνο στις λέξεις αλλά και στις ανάσες τους. Ιδωμένη μέσα από τα μάτια της Τζούλι, η οποία και αφηγείται ουσιαστικά την ιστορία, η ταινία δίνει την ευκαιρία στον Γιόακιμ Τρίερ (που συνυπογράφει και το σενάριο με τον Έσκιλ Βογκτ), να πλάσει ένα απόλυτα προσωπικό μα ταυτόχρονα οικείο δημιούργημα για όλα τα προσωπικά αδιέξοδα και τις ανασφάλειες των ανθρώπων του σήμερα, με φωνή οικουμενική και σε απόλυτη συνάρτηση με το παρόν. Εξαιρετική η Ρενάτε Ράινσβε στον ρόλο της Τζούλι, φέρνει εκ του μακρόθεν στο μυαλό τη Fleabag της Φοίβη Γουώλερ-Μπριτζ στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τον ρόλο της και την κάμερα, σπάζοντας και αυτή τον τέταρτο τοίχο, αλλά χωρίς ποτέ να γίνεται ορατό. Κομψή, γοητευτική, σέξυ, διαλυμένη, αυθόρμητη και βαθιά ανασφαλής, η Τζούλι σε αυτά τα 128 λεπτά (μας) ταξιδεύει σε μια ζωή γεμάτη ανατροπές και κύκλους που εν τέλει τη φέρνει στο σημείο καμπής από το οποίο και μετά τίποτα δεν θα είναι πλέον το ίδιο. Αυτή ακριβώς είναι και η αξία του καταμερισμού της ταινίας σε αυτές τις 14 εικόνες (για να ξαναγυρίσω σε αυτό το εξαιρετικό σενάριο) καθώς επιτρέπει στην αφήγηση να εστιάζει στα απολύτως ουσιώδη και να πραγματοποιεί αυτά τα καθοριστικά άλματα στον χρόνο. Ο Χέρμπερτ Νόρντρουμ είναι ο ιδανικός άλλος άντρας της ζωής της, φαινομενικά σίγουρος και αποφασισμένος, αλλά μέσα του βαθιά φοβισμένος για κάθε απόφαση που παίρνει, ενώ αυτός ο υπέροχος ρόλος του Άκσελ δίνει την ευκαιρία στον Άντερς Ντάνιελσεν Λι να λάμψει στην οθόνη, με μια ερμηνεία ουσίας, βάθους και μετάνοιας. Κορυφαίο το φινάλε.

Υποψηφιότητες για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας και Πρωτότυπου Σεναρίου. Δύο υποψηφιότητες στα BAFTA (Ξενόγλωσσης Ταινίας, Α' Γυναικείου), Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στις Κάννες, Υποψηφιότητα για Σεζάρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις κομεντί, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)