The Godfather (1972)


Ελληνικός τίτλος: Ο Νονός

Δραματική περιπέτεια της Paramount, σε σκηνοθεσία Φράνσις Φορντ Κόπολα, με τους Μάρλον Μπράντο, Αλ Πατσίνο, Τζέημς Κάαν, Νταϊάν Κήτον, Ρίτσαρντ Καστελάνο, Ρόμπερτ Ντυβάλ, Έημπ Βιγκόντα, Τάλια Σάιρ, Τζων Καζάλε.

Έργα, πάθη και ημέρες της οικογένειας Κορλεόνε, που από την κορυφή της μαφίας της Νέας Υόρκης βρίσκεται στο στόχαστρο μιας συνωμοσίας των αντιπάλων της που επιθυμούν να τους βγάλουν από τη μέση. Μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του πάτερ φαμίλια, του Βίτο Κορλεόνε, ο έως τώρα αδιάφορος ως προς τις δραστηριότητες της οικογένειας γιος, ο Μάικλ, παρασημοφορεμένος πεζοναύτης του Β' Παγκοσμίου, αναγκάζεται να αναλάβει τα ηνία και να εξελιχθεί ως νέος ηγέτης.

Αν κάτι κάνει τον "Νονό" να ξεχωρίζει από μια οποιαδήποτε άλλη γκαγκστερική ταινία, είναι πως πέρα από τη δράση, το πιστολίδι, τις συνωμοσίες και τη βία, στον πηρύνα του παραμένει μια ταινία που μιλά για την οικογένεια και τους άρρηκτους δεσμούς που τη συνδέουν. Αυτό είχε στο μυαλό του ο Μάριο Πούζο, ο συγγραφέας του βιβλίου, αυτό έκανε το δικό του μυθιστόρημα να ξεχωρίσει, αυτό διέκρινε ως κεντρική ιδέα και ο Φράνσις Φορντ Κόπολα που τελικά υπέγραψε και το ολοκληρωμένο σενάριο (πάντα σε συνεργασία με τον Πούζο). Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που το φιλμ ξεκινά με μια αμιγώς οικογενειακή στιγμή, τον γάμο της κόρης του Βίτο Κορλεόνε που σηματοδοτεί και την επιστροφή του μικρότερου γιου πίσω στην πατρική εστία από τον πόλεμο. Αυτή η οικογενειακή μάζωξη όμως, δεν είναι απλά η αφορμή για να μας συστηθεί σχεδόν το σύνολο των ηρώων του δράματος, μα είναι αυτή που δίνει τον τόνο της ταινίας στο σύνολό της. Για τους δημιουργούς της, δεν έχει σημασία το "επάγγελμα" των Κορλεόνε, αλλά οι οικογενειακές σχέσεις που καθορίζουν ζητήματα τιμής, αξιοπρέπειας, ευθυνών και εν τέλει εκδίκησης. 

Είναι πραγματικά συγκλονιστικός ο τρόπος που γραφή και σκηνοθεσία βασίζονται ακριβώς επί αυτών των διαπροσωπικών σχέσεων για να εξελίξουν ταυτόχρονα τη δράση και τα μαζικά φονικά. Σε ένα άλλο σύμπαν, η ίδια ταινία θα μπορούσε να ασχολείται με μια οικογένεια επενδυτών που θα έλυναν τις διαφορές τους στα παρασκήνια του Χρηματιστηρίου ή όπου αλλού θα τους τοποθετούσε η επαγγελματική τους δραστηριότητα. Και επειδή ακριβώς η ταινία στηρίζεται στους ανθρώπους της και στις μεταξύ τους σχέσεις κατόρθωσε να κάνει και αυτό το τεράστιο, διαχρονικό γκελ με τους θεατές που παρακολουθούσαν επί σχεδόν 3 ώρες βουβοί το δράμα αυτής της οικογένειας, αφήνοντας στο πίσω μέρος του μυαλού τους πως ενδιαφέρονταν στην ουσία για τους "κακούς" της υπόθεσης. 

Ταινία που πέρασε από σαράντα (και λίγα λέω) κύματα μέχρι να ολοκληρωθεί, έχοντας να αντιμετωπίσει τη δυσπιστία της ίδιας της Paramount που στις αρχές των seventies πήγαινε κατά Διαόλου, αλλά και την ίδια τη Μαφία που θεωρούσε πως έβγαιναν τα άπλυτά της στη φόρα, ο "Νονός" χάρη στο πείσμα και την αφοσίωση μιας χούφτας ανθρώπων, κατόρθωσε να συγκεντρώσει μια απίστευτη ποσότητα ταλέντου και να αναδείξει μια σειρά από σταρ που άγγιξαν την κορυφή, ο καθένας στον τομέα του, στα χρόνια που ακολούθησαν. 

11 υποψηφιότητες για Όσκαρ, εκ των οποίων κέρδισε στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας, Α' Ανδρικού (Μάρλον Μπράντο) και Διασκευασμένου Σεναρίου.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις περιπέτειες και τη δράση, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)