Benedetta (2021)


Ελληνικός τίτλος: Μπενεντέτα

Δραματική ταινία των Pathé/SBS, σε σκηνοθεσία Πωλ Βερχόβεν, με τους Βιρζινί Εφιρά, Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Δάφνη Πατακιά, Λαμπέρ Γουιλσόν, Ολιβιέ Ραμπουρντέν, Λουίζ Σεβιγιότ.

Ταμένη στον Θεό από την οικογένειά της από όταν ήταν μωρό, η Μπενεντέτα καταφθάνει κοριτσάκι 8 χρονών ακόμα στη μονή των Θεατίνων στην Πέσια, για να νυμφευθεί τον Ιησού. Με άσβεστη την πίστη της ότι συνομιλεί με την Παναγία, η Μπενεντέτα, 18 χρόνια αργότερα, αρχίζει να υποφέρει από έντονα οράματα, στα οποία βλέπει πλέον τον Ιησού να την προστατεύει από τους δαίμονες και να την καλεί κοντά του. Η κατάσταση επιδεινώνεται όταν στη μονή έρχεται η Μπαρτολομέα, μια κακοποιημένη από τον πατέρα της και τα αδέλφια της κοπέλα, που γοητεύεται από την Μπενεντέτα και με την οποία ξεκινά μια έντονη σχέση σαρκικού πάθους.

Βασισμένη στην αληθινή ιστορία της μοναχής Μπενεντέτα Καρλίνι, όπως καταγράφεται στο βιβλίο "Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy", της ιστορικού Τζούντιθ Σ. Μπράουν, η ταινία του Πωλ Βερχόβεν είναι ένα αυθάδικο μείγμα κριτικής σκέψης, ερωτικού πάθους, πολιτικής φιλοδοξίας και γυναικείας χειραφέτησης. Όμως, μολονότι ενδιαφέρουσα, άκρως ιντριγκαδόρικη, προκλητική και με ένα καλοδιαλεγμένο καστ, η ταινία στον πυρήνα της δεν αποφασίζει τι ακριβώς θέλει να πει. Σίγουρα η όποια αμφισβήτηση των εκκλησιαστικών αρχών (που πηγάζει από την εμμονική σχεδόν σχέση αγαπημίσους του Βερχόβεν με την Εκκλησία) κρατά κυρίαρχο ρόλο στην αφήγηση, όμως πέραν αυτού νιώθεις πως η ταινία απλώνεται σε πολλά πεδία και χάνει το κέντρο βάρους της. Από τη μία η ερωτική σχέση με την Μπαρτολομέα, από την άλλη τα οράματα και τα στίγματα της Μπενεντέτα αλλά και οι εκρήξεις της, όταν μιλά με αντρική φωνή (του Ιησού) και τέλος η μάχη για την εξουσία εντός (και εκτός) Μονής, εξιστορούνται με την ίδια ένταση, οπότε νιώθεις πως εν γένει το σενάριο ξεστρατίζει χωρίς να επικεντρώνει το κύριο ενδιαφέρον του σε κάτι από όλα αυτά. Ως αποτέλεσμα, αποδυναμώνεται και η κεντρική ηρωίδα, αφού ουδέποτε ξεδιαλύνεις μέσα σου τι πιστεύεις για αυτήν; Ήταν όντως σε επαφή με τα Ουράνια; Εξαπατούσε τους πάντες με σκοπό τη δική της ανέλιξη στην ιεραρχία; Έπασχε από παράνοια; Η ερωτική σχέση της με τη νεαρή μαθητευόμενη ήταν ειλικρινής ή αποκύημα της (ενδεχόμενης) τρέλας της; Ειδικά δε ως προς το love stοry, ο Βερχόβεν δείχνει να επιμένει υπερβολικά στις ερωτικές σκηνές, χωρίς όμως -όπως εξελίσσεται η ιστορία- να είναι αποκλειστικά αυτό το βασικό θέμα μας. 

Συναρπαστική από κάθε άποψη η Βιρζινί Εφιρά (υποψηφιότητα για Σεζάρ Α' Γυναικείου), ζωώδης σχεδόν η ειλικρίνεια στην ερμηνεία της Δάφνης Πατακιά (γεννημένης στο Βέλγιο από έλληνες γονείς), καταλυτικός ο Λαμπέρ Γουιλσόν, κυρίαρχη η Σαρλότ Ράμπλινγκ στον ρόλο της Ηγουμένης, η μεταστροφή της οποίας όμως, εκεί προς το φινάλε, ουδέποτε εξηγείται. Εξαιρετική η φωτογραφία της Ζαν Λαπουαρί και η μουσική της Ανν Ντάντλεϋ.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε το γαλλόφωνο σινεμά, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώΓια περισσότερες δραματικές ταινίες, κλικ εδώ.



 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)