Shorta (2020)


Ελληνικός τίτλος: Παγιδευμένοι

Αστυνομική περιπέτεια της Toolbox σε σκηνοθεσία Φρέντερικ Λούις Χβίιντ και Άντερς Όλχολμ, με τους Γιάκομπ Λόχμαν, Σάιμον Σήαρς, Ταρέκ Ζαγιάτ, Ογκλέν Σαγκλανμάκ.

Μετά τη βίαιη σύλληψη και τον θανάσιμο τραυματισμό του 19χρονου Ταλίμπ Μπεν Χασί υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, η επόμενη μέρα ξεκινά τεταμμένη για την Αστυνομία στα προάστια της Κοπεγχάγης. Για να διατηρηθεί η ψυχραιμία, στα περιπολικά συστήνεται να μείνουν μακριά από την "εύφλεκτη" συνοικία του Σβάλεγκάρντεν, ενώ στο αστυνομικό τμήμα της ευρύτερης περιοχής, ο Διοικητής ζητά από τον αστυνόμο Γενς Χόγερ να κάνει βάρδια μαζί με τον Μάικ Άντερσεν, ο οποίος συμμετείχε στα γεγονότα ώστε να τον έχει από κοντά και να ελέγχει τις αντιδράσεις του καθώς είναι γνωστός για τα απρόβλεπα ξεσπάσματά του. Παρά τις συστάσεις όμως από τα κεντρικά, καθώς παρακολουθούν ένα ύποπτο αυτοκίνητο, οι δύο αστυνομικοί βρίσκονται στο προάστιο που έπρεπε να αποφύγουν την ίδια στιγμή που στο ραδιόφωνο μεταδίδεται η είδηση για τον θάνατο του νεαρού συλληφθέντα. Βίαια επεισόδια ξεσπούν από άκρη σε άκρη της πόλης και τελικά, ο Γενς και ο Μάικ βρίσκονται παγιδευμένοι και ολομόναχοι να αντιμετωπίσουν ένα πρωτοφανές κύμα εκδικητικής βίας και τους εγκληματίες που δράττονται της ευκαιρίας για να κάνουν τα δικά τους.

Το κλασικό κινηματογραφικό δίδυμο "καλός μπάτσος-κακός μπάτσος" αναδεικνύεται εξαιρετικά σε αυτήν εδώ τη συναρπαστική και γεμάτη αγωνία περιπέτεια που ταυτόχρονα αναδεικνύει χαρακτήρες και σχολιάζει καταστάσεις. Είναι πολύ ενδαφέρων ο τρόπος που το μεταναστευτικό σε κάθε του μορφή αρχίζει να γίνεται έντονο θέμα διαλόγου στο ευρωπαϊκό σινεμά, όχι όμως μέσω καταγγελίας και διδαχής, αλλά μέσα από ταινίες ειδών που στηρίζονται στο θέμα αυτό για να ξεδιπλώσουν τη δική τους ιστορία. Ακόμα κάτι που αποδεικνύεται από τη συγκεκριμένη ταινία είναι πως το σκανδιναβικό σινεμά δεν είναι μόνο σινεμά των δημιουργών (όπως εμμονικά πολλοί επιμένουν να το παρουσιάζουν) αλλά ένα σινεμά με βαθιά γνώση των ειδών στα οποία προσδίδει μια περαιτέρω νότα ανθρώπινου ενδιαφέροντος και κοινωνικοπολιτικού σχολίου. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, το "Shorta" (που στα Αραβικά σημαίνει "Αστυνομία", όπως πληροφορούμαστε από τους τίτλους έναρξης) είναι ένα ώριμο και σκεπτόμενο αστυνομικό blockbuster που μην απορήσετε καθόλου εάν το δείτε σύντομα να το βουτάνε οι αμερικανοί για remake και μάλιστα με πρωτοκλασάτους ηθοποιούς, ειδικά μάλιστα μετά τα γεγονότα που προκάλεσαν το ξέσπασμα του #blacklivesmatter. 

Με δύο εξαιρετικούς πρωταγωνιστές σε ρόλους φαινομενικά αντίθετους αλλά που ίσως και να είναι η αντανάκλαση του ενός στον άλλο επάνω στον ίδιο καθρέφτη και με ένα σενάριο (το υπογράφουν οι δύο σκηνοθέτες) που θέτει διλήμματα και γκριζάρει τα όρια μεταξύ του καλού και του κακού, του σωστού και του λάθους, του πολιτικώς ορθού και της ορθής πραγματικότητας, οι "Παγιδευμένοι" κλιμακώνονται σταδιακά, συστήνοντάς μας με συνοπτικές διαδικασίες τους ήρωες του δράματος για να κορυφωθούν όσο περνάει η ώρα σε ένα αστυνομικό θρίλερ που κόβει την ανάσα και σε ένα τραγικό αιματοκύλισμα που πλέον ακυρώνει πλήρως όλα όσα εμείς αλλά και οι πρωταγωνιστές θεωρούσαμε για τον καθέναν. Παρατηρώντας την ταινία λίγο πιο τεχνικρατικά και αποστασιοποιημένα, θα μπορούσα να επισημάνω πως σε κάποιες στιγμές τής λείπει περισσότερο νεύρο και ένας ταχύτερος ρυθμός, καθώς η ένταση των γεγονότων φαίνεται να ξεπερνά την ταχύτητα της αφήγησης. Για να το πω πιο απλά, σε κάποιες σκηνές η δράση είναι τόσο έντονη από μόνη της που η ταινία θα έπρεπε να αφεθεί σε πιο "μπλοκμπαστερίστικα" μονοπάτια, με πιο κοφτό μοντάζ και μεγαλύτερα γκάζια στη μουσική. Πέραν αυτού όμως, είναι ένα από τα καλύτερα αστυνομικά που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, ενώ μπορεί να επιφυλάσσει και διεθνή καριέρα για τον έναν εκ των δύο πρωταγωνιστών, τον Σάιμον Σήαρς, ο οποίος είναι εξαίρετη φάτσα, με βλέμμα που σε διαπερνά και στόφα σταρ μπροστά στην κάμερα.

Βραβείο Σκηνοθεσίας αλλά και FIPRESCI στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 11 Υποψηφιότητες Βραβείων Ρόμπερτ της Ακαδημίας Κινηματογράφου της Δανίας, εκ των οποίων κέρδισε του Ήχου και του Β' Γυναικείου Ογκλέν Σαγκλανμάκ).

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις περιπέτειες και τη δράση, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Fourmi (2019)

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)