Evge (2019)


Ελληνικός τίτλος: Ταξίδι στην Κριμαία

Δραματική ταινία των Limelight/Wild Bunch σε σκηνοθεσία Ναριμάν Αλίεφ, με τους Ακτέμ Σεϊταμπλάεφ, Ρεμζί Μπιλυάλοφ.

Μετά τον θάνατο του μεγάλου του γιου στον πόλεμο, ο Μουσταφά ταξιδεύει από την Κριμαία στο Κίεβο για να παραλάβει τη σορό του και να την επιστρέψει για ταφή στον τόπο του. Εκεί συναντά και τον μικρό του γιο, τον Αλίμ που θα τον συνοδέψει στο ταξίδι. Μόνο που τίποτα δεν είναι απλό μέσα σε όλη αυτή τη θλίψη. Πολύ σύντομα, οι προθέσεις του αυταρχικού και σκληροτράχηλου Τατάρου πατέρα αποκαλύπτονται, αφού στην ουσία -με αφορμή το πένθος όπως το ορίζει το Κοράνι- προσπαθεί να πάρει και τον Αλίμ από τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο και να τον γυρίσει στα χωράφια της οικογένειας στην Κριμαία, την ίδια στιγμή που απαγορεύει δια της βίας στη σύζυγο του νεκρού του παιδιού να τους ακολουθήσει και να παραστεί στην κηδεία. 

Ταινία δρόμου και συνάμα ταξίδι επιστροφής στις ρίζες και στην οικογενειακή εστία αποτελεί αυτό εδώ το συγκλονιστικό πρώτο σκηνοθετικό εγχείρημα του 29χρονου Ναριμάν Αλίεφ. Έργο βιωμάτων που μεταφράζεται σε σινεμά αξιών και ουσίας, το "Ταξίδι στην Κριμαία" (με πρωτότυπο τίτλο που μεταφράζεται "Οίκαδε", προς την πατρίδα) είναι ένα σπαραξικάρδιο οικογενειακό δράμα, τόσο πλήρες μέσα στην απλότητά του που συγκλονίζει και στοιχειώνει με τη δύναμη της ιστορίας και της εικόνας του. 

Εξαιρετικός ο Ακτέμ Σεϊταμπλάεφ στον ρόλο του σκληροτράχηλου πατέρα που προσπαθεί επ΄ αφορμή του θανάτου, έστω και την τελευταία στιγμή, να διορθώσει τα λάθη του και να ενώσει την οικογένεια ξανά, δίνει μια γεμάτη από συναισθηματικά ξεσπάσματα ερμηνεία για όσα φαίνονται αλλά κυρίως για όσα θέλει να κρατήσει κρυφά. Κουβαλώντας στους ώμους του το βάρος της ιστορίας ενός τόπου και ενός ολόκληρου λαού, ο Μουσταφά ξεσπά με αχαλίνωτη την οργή που του κληροδότησαν οι προηγούμενες γενιές και τα εγκλήματα της ιστορίας, την ίδια στιγμή που το βλέμμα του πλημμυρίζει από αγάπη και από πόνο. Πατέρας-αφέντης αφού δεν έμαθε ποτέ του να είναι κάτι άλλο, πιστός στη θρησκεία του και τις παραδόσεις της, έμαθε να κρύβει την αγάπη κάτω από τα πρέπει γιατί, χωρίς αυτά, τα πάντα που τον γέννησαν θα έσβηναν κάτω από τους διωγμούς και τις επανεντάξεις μιας χώρας και των ανθρώπων της που πάλεψαν να κρατήσουν την ταυτότητά τους μέσα σε ένα σωρό από ιστορικές αναταράξεις. 

Όμορφος, δυνατός και ετοιμόρροπος ταυτόχρονα, ο Σεϊταμπλάεφ μοιάζει εξ αρχής να παίρνει την ταινία στους ώμους του, έως ότου όμως το καλοδουλεμένο σενάριο περνά τη σκυτάλη στον μικρό του γιο, τον Αλίμ, τον οποίο ο νεαρός Ρεμζί Μπιλυάλοφ ενηλικιώνει διακριτικά μπροστά στα μάτια μας, καθώς τα χιλιόμετρα ξεδιπλώνονται κάτω από τις ρόδες του αυτοκινήτου και με την κάθε στάση τους να μοιάζει με συμπυκνωμένη γνώση που αποκτάς σε μια ολόκληρη ζωή. Ισχυρής δυναμικής η φωτογραφία (Άντον Φούρσα) και το μοντάζ (Αλεξάντερ Τσόρνυ) που μαζί λειτουργούν ως αόρατος μετρονόμος στη σπαρακτική κλιμάκωση της ιστορίας. Τα τελευταία κάδρα στη λίμνη μένουν αξέχαστα.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)