Judas and the Black Messiah (2021)


Ελληνικός τίτλος: Ο Ιούδας και ο Μαύρος Μεσσίας

Βιογραφικό δράμα της Warner σε σκηνοθεσία Σάκα Κινγκ, με τους Ντάνιελ Καλούγια, ΛαΚίθ Στάνφηλντ, Τζέσε Πλέμονς, Ντομινίκ Φίσμπακ, Μάρτιν Σην.

Βρισκόμαστε στο 1966, όταν ένας κλέφτης αυτοκινήτων, ο 17χρονος Γουίλλιαμ Ο'Νηλ, έμελλε να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην πολιτική ζωή των ΗΠΑ. Αποφασισμένος να σώσει το τομάρι του, ο Ο'Νηλ συνεργάζεται με το FBΙ που του προτείνει να διαγράψει κάθε δίωξη εναντίον του, εάν κατορθώσει να παρεισφρήσει στο παράρτημα του Ιλινόις των Μαύρων Πανθήρων, του οποίου ηγείτο ο χαρισματικός Φρεντ Χάμπτον. Με τον ίδιο τον Τζέι Έντγκαρ Χούβερ να έχει κάνει σκοπό της ζωής του να σμπαραλιάσει τους Μαύρους Πάνθηρες, ο Χάμπτον αναδεικνύεται σταδιακά σε μεγάλη ηγετική μορφή όχι μόνο των μαύρων αλλά και των άλλων εθνικών μειονοτήτων με σπουδαία συνεισφορά στην κοινότητα. Αποφασιστικός, τολμηρός και γενναίος, αυτός ο μαύρος Μεσσίας απέτυχε να αναγνωρίσει τον δικό του Ιούδα ανάμεσα στο ποίμνιό του, με τραγικά για όλους αποτελέσματα.

Σε εποχές αμφισβήτησης και κοινωνικοπολιτικών αναταραχών, η Τέχνη (στην περίπτωσή μας, το σινεμά) είναι πολύ λογικό να αντιδράσει και να αρθρώσει λόγο. Εν προκειμένω, τα απανωτά περιστατικά φυλετικής βίας στις ΗΠΑ το 2020 εν μέσω μάλιστα των πρωτοφανών συνθηκών της πανδημίας, οδήγησαν σε σειρά ταινιών που καταπιάστηκαν έμμεσα ή άμεσα με το θέμα, όπως προφανώς πράττει και τούτη εδώ, η οποία ανέβηκε και ψηλά στις οσκαρικές υποψηφιότητες. Προτού δε βιαστείτε να μιλήσετε για περιορισμένο αριθμό (καλών) ταινιών λόγω του κορωνοϊού, ας ξεκαθαρίσουμε πως "Ο Ιούδας και ο Μαύρος Μεσσίας" την ίδια πορεία και την ίδια τύχη θα είχε, οποιαδήποτε χρονική περίοδο κυκλοφορούσε. 

Η πορεία του προς τα Όσκαρ θα ήταν εξασφαλισμένη, καθώς η ερμηνεία των δύο (από κοινού για Β' Ανδρικού) υποψηφίων πρωταγωνιστών είναι εξαιρετική, μετρημένη και εκ σεναρίου εκπορευόμενη, άρα και διακριτή στα μάτια των μελών της Ακαδημίας. Είναι πολύ σημαντικό μάλιστα να αναφέρουμε πως αμφότεροι οι ηθοποιοί ήταν υποψήφιοι για Β' (suppoting) ρόλο, επιβεβαιώνοντας την επιθυμία του σεναρίου να αναδείξει επί ίσοις όροις και τους δύο, γεγονός που καθορίζεται και από τον τίτλο. Άρα, όπως ο (οποιουδήποτε χρώματος) Μεσσίας και ο Ιούδας δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν ο ένας χωρίς τον άλλον, ομοίως και εδώ οι δύο ρόλοι είναι αλληλένδετοι, αλλά και διαφορετικοί στη (σκηνοθετική) έκφρασή τους. Ο Μεσσίας του εξαιρετικού Ντάνιελ Καλούγια είναι εξωστρεφής, δυναμικός, φωνακλάς, πολυλογάς και πρωταγωνιστής με δικό του λόγο και υπόσταση, τη στιγμή που ο Ιούδας του ΛαΚίθ Στάνφηλντ λειτουργεί σιωπηλά, δρα στη σκιά, συνηγορεί ή κατηγορεί αλλά και υποφέρει από τις τύψεις και τις συνέπειες που οι πράξεις του προκαλούν. Με επίκεντρο τους δύο αυτούς όμοιους μα και αντίθετους πρωταγωνιστές, η ταινία περιγράφει γεγονότα, αναπαριστά συνθήκες και καταστάσεις και βυθίζεται σε ικανά βάθη ρεαλισμού, χωρίς ποτέ να χάνει τον μπούσουλα της μυθοπλασίας και χωρίς να καταφεύγει στις ευκολίες ενός "κλασικού εικονογραφημένου". Η κινηματογράφηση του φινάλε αποδεικνύει βαθιά γνώση και γίνεται μεγάλο σινεμά. 

6 υποψηφιότητες για Όσκαρ (κέρδισε Β' Ανδρικού -ο Ντέηβιντ Καλούγια- και Τραγουδιού), 4 υποψηφιότητες για BAFTA (ο Ντέηβιντ Καλούγια κέρδισε Β' Ανδρικού).

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)