Βαρδιάνος στα Σπόρκα (2021)


Δραματική μίνι-σειρά εποχής της εταιρείας Τηλεκίνηση για την ΕΡΤ, σε σκηνοθεσία Μανούσου Μανουσάκη, με τους Ρένια Λουιζίδου, Γιώργο Σαββίδη, Τζένη Καζάκου, Πέτρο Ξεκούκη, Τάκη Βαμβακίδη, Παύλο Κουρτίδη, Κωνσταντίνο Χατζούδη, Σταμάτη Τζελέπη, Λάμπρο Παπαγεωργίου, Γιώργο Αμούτζα.

Στη Σκιάθο του 1865, η χολέρα που είχε πέσει σαν εφιάλτης πάνω από όλη την Ευρώπη πλησιάζει επικίνδυνα το νησί, μέσα από τα πληρώματα των πλοίων που αρμένιζαν τις θάλασσες. Η ελληνική κυβέρνηση αντιδρά γρήγορα επιβάλλοντας καραντίνα στα καράβια για να περιορίσει την ασθένεια αλλά και χτίζοντας άμεσα κατοικίες που θα φιλοξενούσαν τους ασθενείς. Μέσα στους αρρώστους των οποίων η ζωή κινδυνεύει στα μολυσμένα καράβια -σπόρκα τα έλεγαν- που είχαν αγκυροβολήσει στα ανοιχτά, είναι και ο Σταύρος, μοναχογιός και καμάρι της χήρας της Σκεύως που όταν το μαθαίνει τρελαίνεται. Μάταια περιμένοντας νέα του, αποφασίζει να κάνει το απίστευτο: μεταμορφώνεται σε άντρα και διεκδικεί θέση βαρδιάνου (φύλακα) στα σπόρκα ώστε να περάσει απέναντι και να φροντίσει η ίδια το παληκάρι της.

Οι σειρές εποχής που αποτελούν διασκευή κλασικών έργων της ελληνικής λογοτεχνίας επιστρέφουν εκεί όπου γεννήθηκαν, στην ΕΡΤ, προσαρμοσμένες όμως στις αντιλήψεις της νέας εποχής. Ο Μανούσος Μανουσάκης ως σκηνοθέτης και παραγωγός αναλαμβάνει να μεταφέρει τρία ελληνικά διηγήματα στην οθόνη, με τη μορφή μίνι-σειρών τεσσάρων ωριαίων επεισοδίων. Ο "Βαρδιάνος στα Σπόρκα" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη κάνει την αρχή και ομολογουμένως αφήνει άριστες εντυπώσεις. Η σεναριακή διασκευή του Σταύρου Αβδούλου και της Ειρήνης Ριτσώνη αναπτύσσει όσο χρειάζεται την ιστορία σε αυτά τα τέσσερα επεισόδια, επενδύοντας σε τρεις βασικούς άξονες αφήγησης: την αγωνία της μάνας που θέλει να δει τον γιο της, το άγχος της αγαπημένης του, της Ρηνιώς, που φοβάται πως η ασθένεια του Σταύρου θα αποτελέσει την ιδανική ευκαιρία για τους μεγαλοπιασμένους κοινωνικά και οικονομικά γονείς της να την προξενέψουν με αυτόν που θέλουν και τέλος τα πολιτικά παιχνίδια πίσω από την καραντίνα και την απειλή της αρρώστιας. Με αδιόρατα αλλά πολύ γνώριμα στοιχεία από όσα ζούμε σήμερα και εμείς με τον κορωνοϊό, η ιστορία γίνεται παράξενα οικεία, ειδικά εις ό,τι αφορά τις αντιδράσεις του απλού κόσμου έναντι των "μολυσμένων" αλλά και τις ευκαιρίες που η επιδημία προσφέρει για σπέκουλα και κερδοσκοπία. 

Με πλούσια εξωτερικά γυρίσματα, γρήγορη αφήγηση (ίσως υπερβολικά γρήγορη καθώς δεν ήταν λίγα τα πλάνα που βρήκα να με αγχώνουν στο μοντάζ, ενώ θα τους έκανε καλό λίγος ακόμα χρόνος να ανασάνουν), φροντισμένες ερμηνείες (εξαιρετική η Ρένια Λουιζίδου, πολύ τρυφερή ως νεαρή ενζενύ η Τζένη Καζάκου) και έναν φρέσκο τηλεοπτικό αέρα να παντρεύεται αρμονικά με την ακαδημαϊκή μεταφορά λογοτεχνικών έργων εποχής, ο "Βαρδιάνος στα Σπόρκα" ανοίγει πολλά υποσχόμενο το κεφάλαιο των μίνι σειρών (όχι μόνο αυτών με την υπογραφή Μανουσάκη, αλλά γενικότερα) και παρά τις κάποιες παιδικές ασθένειες (over acting παλαιάς κοπής σε κάποιυς ρόλους, αδικαιολόγητα υπερβολική χρήση μουσικών χαλιών) αποτελεί μια πολύ καλή αφορμή να αφιερώσεις χρόνο στην τηλεόρασή σου και να απολαύσεις μια καλη δουλειά.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Συγκεντρωμένα τα κείμενα για τις τηλεοπτικές παραγωγές θα τα βρείτε εδώ.
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)

Fourmi (2019)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)