Θέατρο - Σ' ευχαριστώ (2023)

 


"Σ' ευχαριστώ", από την ταινία του Σαμ Λέβινσον "Malcolm & Marie", κείμενο-διασκευή-μετάφραση: Αντιγόνη Μακρή, σκηνοθεσία: Ευρώπη Αργυροπούλου, Αντιγόνη Μακρή, πρωταγωνιστούν: Αλέξανδρος Δαβιλάς, Αντιγόνη Μακρή.

Ο Εντ και η Αγνή επιστρέφουν σπίτι τους μετά από μια υπέροχη βραδιά στην πρεμιέρα της ταινίας του. Με κοινό και δημοσιογράφους να παραληρούν, εκείνος βλέπει μια τεράστια καριέρα μπροστά του και το όνειρο συμμετοχής στις Κάννες να αποτελεί πλέον βεβαιότητα. Μόνο που μια παράλειψή του στην ευχαριστήρια ομιλία του θα δοκιμάσει τα όρια της σχέσης του με τη γυναίκα που αγαπά, σε μια νύχτα που μοιάζει να μην τελειώνει ποτέ.

Είχα πρωτοδεί την Αντιγόνη Μακρή και τον Αλέξανδρο Δαβιλά παρέα στη σκηνή του Vault λίγους μήνες νωρίτερα, στο "My life in Art" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά. Ήταν τέτοια η χημεία τους τότε που με την πρώτη κιόλας ανακοίνωση της συμμετοχής τους με τη θεατρική ομάδα ARCT στο Φεστιβάλ Off Off του "Επί Κολωνώ", ήμουν σίγουρος πως θα προέκυπτε κάτι υπέροχο. Και δεν διαψεύστηκα. Ανθρώπινο, ρεαλιστικό, σπαρακτικό και βαθύτατα αληθινό σε κάθε του λέξη και έκφανση, το "Σ' ευχαριστώ" δεν είναι απλά μια πολύ καλή παράσταση στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ, μα έργο ολοκληρωμένο από κάθε άποψη, φτιαγμένο να βγάλει σαιζόν, κάτι που εύχομαι ολόψυχα για τον χειμώνα που έρχεται.

Υπόθεση πολύ προσωπική για την Αντιγόνη Μακρή που πέραν της ερμηνείας της υπογράφει το κείμενο και τη σκηνοθεσία (μαζί με την Ευρώπη Αργυροπούλου), το έργο επωφελείται ακριβώς από αυτή τη συνολική της εμπλοκή στη δημιουργική διαδικασία, καθώς είναι εμφανές τόσο το μέτρο στο τέμπο, όσο και η ενιαία ματιά στους ρόλους, στην αισθητική και στην αμεσότητα της παράστασης από την αρχή μέχρι το τέλος. Κατ' αρχάς είναι εξαιρετική η δουλειά που έχει κάνει στο κείμενο αυτό καθ' εαυτό, καθώς μπόρεσε όχι μόνο να διακρίνει τις θεατρικές δυνατότητες που έκρυβε η ταινία του 2021 "Malcolm & Marie" σε σενάριο και σκηνοθεσία Σαμ Λέβινσον (γιου του Μπάρρυ Λέβινσον), αλλά τη "διάβασε" και την απέδωσε σε μια εκδοχή πλήρως εξελληνισμένη και σύγχρονη, με απόλυτα λειτουργικές όλες τις προσαρμογές σε ρόλους και χαρακτήρες, χωρίς ποτέ να ξεφύγει σε μιμητισμό λόγου και συμπεριφοράς. Πέραν αυτού όμως, έγραψε διαλόγους που κυλούν σαν το νερό, σε αβίαστα Ελληνικά και με ύφος αμιγώς κινηματογραφικό, γεγονός που επιτρέπει και στους δύο ρόλους επί σκηνής να αποκτούν λεκτική οντότητα και βάθος χαρακτήρα, χωρίς περιττά κρεσέντα. Η κινηματογραφική ταυτότητα άλλωστε του "Σ' ευχαριστώ" είναι εμφανής πέραν της έναρξης με το κινηματογραφικό τρέιλερ που παίζει στην οθόνη, και από το σύνολο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, με τα μίνιμαλ σκηνικά και τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς (δημιουργία της ομάδας ARCT), να παίζουν διαρκώς μεταξύ του θεατρικού ρεαλισμού και της πρόβας πριν από τα γυρίσματα σε κάποιο κινηματογραφικό πλατώ, με μαρκαρισμένα τα σημάδια στο πάτωμα για κάθε ρόλο. Την ίδια στιγμή, οι εξαιρετικές μουσικές επιλογές που είτε ντύνουν τις σκηνές είτε αποτελούν αφηγηματικό μέρος τους, εντείνουν την ένταση και τον ρομαντισμό αυτής της τόσο βίαιης αλλά και κρίσιμης νύχτας στη ζωή των δύο ερωτευμένων ηρώων.

Στον ρόλο της Αγνής, η Αντιγόνη Μακρή βυθίζεται με ευκολία σε ένα σύμπαν εσωτερικής σύγκρουσης και συναισθηματικών μεταπτώσεων, καθώς μεταμορφώνεται από χολυγουντιανή femme fatale των '50s (πάντα θα τη βλέπω έτσι) σε προδομένη, οργισμένη γυναίκα κι από εκεί σε φοβισμένο, μικρό κορίτσι, είτε είναι εκείνη που επιτίθεται είτε υποχωρεί συρρικνώνοντας σώμα και ψυχή για να περιορίσει τον πόνο από παλιές και νέες πληγές. Σαρωτικός και στιβαρός ο Αλέξανδρος Δαβιλάς, με μια μοναδική ευκολία στον λόγο του που συνδυάζει τη θεατρική ωριμότητα με την άνεση της (κινηματογραφικής) καθημερινότητας, είναι ο απόλυτος Εντ της απόλυτης Αγνής, σε μια αρμονική συνύπαρξη που γοητεύει και συγκινεί, και με μια ευθύτητα που σε κάνει να νιώθεις πως έχουν περάσει όλη τους τη ζωή μαζί. Σ' ευχαριστώ, Αντιγόνη. Σ' ευχαριστώ, Αλέξανδρε.

Επί Κολωνώ

13ο Off - Off AthensTheater Festival

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook και στο Instagram.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)