Indiana Jones and the Last Crusade (1989)


Ελληνικός τίτλος: Ο Ιντιάνα Τζόουνς και η τελευταία σταυροφορία

Περιπέτεια των Paramount/LucasFilm, σε σκηνοθεσία Στήβεν Σπήλμπεργκ, με τους Χάρισον Φορντ, Σων Κόννερυ, Άλισον Ντούντυ, Ντένχολμ Έλλιοτ, Τζων Ράις-Ντέηβις, Τζούλιαν Γκλόβερ, Ρίβερ Φοίνιξ.

Όταν ο πατέρας του εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια μιας ερευνητικής αποστολής του στη Βενετία, ο Ιντιάνα Τζόουνς λαμβάνει ταχυδρομικώς το ημερολόγιό του, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις σημειώσεις του για την τοποθεσία όπου βρίσκεται κρυμμένο το Άγιο Δισκοπότηρο. Μολονότι ο Ιντιάνα θεωρεί πως δεν πρόκειται για τίποτα περισσότερο από δοξασίες, αρχίζει να ανησυχεί περισσότερο όταν μαθαίνει πως και οι Ναζί εξερευνούν την ίδια περιοχή, γεγονός που τον πείθει πως εκείνοι είναι που ευθύνονται για την εξαφάνιση του πατέρα του. 

Την εποχή που ο Σπήλμπεργκ γύριζε τις "Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου", τον είχε επισκεφθεί ο Τζωρτζ Λούκας στο πλατώ και τον είχε ρωτήσει τι σκόπευε να κάνει στη συνέχεια. Ο Σπήλμπεργκ τού εξομολογήθηκε πως προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον Άλμπερτ Μπρόκολι και να τον πείσει να του εμπιστευθεί κάποια από τις επόμενες ταινες του Τζέημς Μποντ. Ο Λούκας, όταν το άκουσε αυτό, του χαμογέλασε και του είπε: "Σου έχω κάτι καλύτερο από τον Μποντ". Κάπως έτσι οι δυο άντρες συμφώνησαν για τη συνεργασία τους και κάπως έτσι γεννήθηκε ο Ιντιάνα Τζόουνς που γνωρίσαμε στην οθόνη. Και από ένα παράξενο παιχνίδι της μοίρας, δύο ταινίες Ιντιάνα αργότερα, ο Στήβεν Σπήλμπεργκ βρέθηκε να σκηνοθετεί όχι ταινία Τζέημς Μποντ αλλά τον ίδιο τον Τζέημς Μποντ, και μάλιστα τον παλιό, τον ορθόδοξο.

Η προσθήκη του Σων Κόννερυ στον ρόλο του πατέρα του Ιντιάνα Τζόουνς υπήρξε αναμφισβήτητα το μεγάλο γεγονός της τρίτης ταινίας της σειράς αλλά και η ευκαιρία για τον Στήβεν Σπήλμπεργκ να πραγματοποιήσει κατά κάποιον τρόπο ένα μεγάλο του όνειρο. Ουδείς μπορεί να το πιστοποιήσει μεν, αλλά δεν βρίσκω διόλου τυχαία την καταδίωξη με τα συγκεκριμένα ταχύπλοα στα ανοιχτά της Βενετίας, σκηνή που δεν μπορεί να μην σας θυμίσει την αντίστοιχη καταδίωξη στο "Από τη Ρωσία με αγάπη". Εντελώς εντός πλαισίου Τζέημς Μποντ είναι και η παρτεναίρ του Ιντιάνα Τζόουνς στην περιπέτεια, η Άλισον Ντούντυ, η οποία συνδυάζει την ομορφιά, με τη σαγήνη και την προδοσία, μέχρι τέλους. 

Από εκεί και μετά, όμως, το δεύτερο στοιχείο που έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι πως ο Σπήλμπεργκ φαίνεται να αποτίνει έναν δικό του φόρο τιμής και στα κλασικά Γουέστερν του Χόλυγουντ, τόσο κατά την εναρκτήρια σεκάνς, όπου συναντάμε τον Ρίβερ Φοίνιξ να υποδύεται τον νεαρό σε ηλικία Ιντιάνα, όσο και στο φινάλε, όπου εκεί οι σινεφίλ αναφορές βγάζουν μάτι, με τις έφιππες φιγούρες των τεσσάρων ηρώων μας να χάνονται στην έρημο με φόντο ένα τεράστιο ηλιοβασίλεμα. 

Τέτοια χαριτωμένα δωράκια, τα οποία η ταινία μας προσφέρει αφειδώς ενόσω κλείνει το μάτι με αγάπη στο ίδιο το σινεμά, είναι που κάνουν την "Τελευταία Σταυροφορία" να ξεχωρίζει, δεδομένου ότι το σενάριο ως προς την κεντρική ιστορία μοιάζει με μετεξέλιξη της "Χαμένης Κιβωτού", καθώς οι Ναζί έχουν βάλει στο μάτι το έτερο μεγάλο κειμήλιο της Χριστιανοσύνης, χωρίς όμως το φινάλε να φαντάζει εξίσου συναρπαστικό με το αντίστοιχο της πρώτης ταινίας. Δεν είναι πως λείπει η περιπέτεια ή η δράση (ίσα-ίσα που δεν σταματά σχεδόν ποτέ), όμως σίγουρα η ταινία υπολείπεται σε έμπνευση και φρεσκάδα ως προς την ιστορία της, οπότε τα πάντα επαφίενται στη σκηνοθετική ματιά του Σπήλμπεργκ και στο μεγαλείο της παραγωγής του Λούκας. Κακά τα ψέματα, η απουσία του Λώρενς Κάσνταν στο σενάριο υπήρξε αισθητή και στα δύο sequel. Μεγάλη εισπρακτική επιτυχία πάντως, η "Τελευταία Σταυροφορία" ωφελήθηκε στις κριτικές από την παρουσία του Σων Κόννερυ, ενώ κατέκτησε το Όσκαρ για το Μοντάζ Ηχητικών Εφφέ (από τις 3 συνολικά υποψηφιότητες), με ακόμα 3 υποψηφιότητες για BAFTA.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε το Cinemano στο Facebook και στο Instagram.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)