Die Liebe der Jeanne Ney (1927) (Α/Μ) (βωβό)


Ελληνικός τίτλος: Ο έρως της Ιωάννας Νεΰ

Δραματική ταινία της UFA, σε σκηνοθεσία Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ, με τους Εντίτ Ζεάν, Ούνο Χέννινγκ, Φριτς Ρασπ, Μπριγκίτε Χελμ.

Η Ζαν, κόρη του γάλλου διπλωμάτη Αντρέ Νεΰ που βρίσκεται εγκατεστημένος στη μετεπαναστατική Ρωσία, βλέπει τον πατέρα της νεκρό από τη σφαίρα του αγαπημένου της, του μπολσεβίκου αγωνιστή Αντρέας, καθώς έχει πληροφορηθεί πως στα χέρια του βρισκόταν μια λίστα με ονόματα συντρόφων του. Παρ'ότι κι η ίδια κινδυνεύει να περάσει από δικαστήριο, τελικά ο Αντρέας, ως πράξη εξιλέωσης τη φυγαδεύει από τη χώρα ώστε να πάει να ζήσει στο Παρίσι, μαζί με τον θείο της, έναν φιλοχρήματο ιδιωτικό ντετέκτιβ. Εκείνος, αν και αρχικά της αρνείται οποιαδήποτε βοήθεια προσποιούμενος τον αδύναμο οικονομικά, τελικά την προσλαμβάνει ως γραμματέα, προσφέροντάς της αντί μισθού, τροφή και στέγη. Μόνο που ο εφιάλτης της Ζαν από το παρελθόν ξυπνά ξανά, όταν έρχεται στο Παρίσι ο δολοπλόκος Καλίμπιεφ, εκείνος που είχε πουλήσει τη λίστα των συντρόφων στον πατέρα της. Προσποιούμενος τον πλούσιο αριστοκράτη, ζητά από τον θείο της Ζαν το χέρι της τυφλής του κόρης, όταν στην πραγματικότητα αυτό που έχει βάλει στο μάτι είναι το χρηματοκιβώτιό του.

Ασύλληπτης ομορφιάς και κινηματογραφικής εκτέλεσης ταινία δια χειρός ενός από τους πλέον διακεκριμένους γερμανούς σκηνοθέτες. Στην προκειμένη περίπτωση, ο Παμπστ μεταφέρει στον δυτικό κινηματογράφο το ομότιτλο μυθιστόρημα του Ίλυα Έρενμπουργκ, ρώσου δημοσιογράφου και συγγραφέα, με έντονη επαναστατική δράση στο πλευρό των μπολσεβίκων συντρόφων του. Τα δικαιώματα, κόντρα στο ενδιαφέρον των σοβιετικών στούντιο, είχε αποκτήσει η γερμανική UFA, καθώς όχι μόνο το θέμα του βιβλίου προσφερόταν απόλυτα για το σινεμά, αλλά το γερμανικό ενδιαφέρον για τα γεγονότα στη Ρωσία εκείνη την περίοδο ήταν πολύ έντονο. Ο Παμπστ που αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία μπορεί να "υπακούει" στις επιταγές της UFA που ήθελε ένα εντυπωσιακό δράμα-υπερπαραγωγή στα πρότυπα του Χόλυγουντ, μα την ίδια στιγμή δείχνει να κατορθώνει το ακατόρθωτο. Μέσα σε όλο αυτό το "μπλοκμπάστερ" περιβάλλον, ενσωματώνει τόσο τις επιρροές από το σοβιετικό σινεμά του Άιζενστάιν και άλλων, με ένα καταιγιστικό και δραματικό μοντάζ (είναι αναρίθμητα τα πλάνα της ταινίας για την εποχή εκείνη), την ίδια στιγμή που αγκαλιάζει το εξπρεσιονιστικό ύφος των γερμανών δασκάλων, στα κλειστοφοβικά εσωτερικά του πλάνα με τις μεγάλες σκιές. Εξαιρετικός σκηνοθέτης γυναικών (ο ίδιος είχε ανακαλύψει και την Γκρέτα Γκάρμπο) αγκαλιάζει με την κάμερα την πρωταγωνίστριά του που την περνά από 40 κύματα έως ότου να την καθαγιάσει και να την οδηγήσει στην πολυπόθητη λύτρωση. Μεγάλο σινεμά, που μένει αναλλοίωτο στον χρόνο και που μετά πολλών κόπων και βασάνων μπόρεσε να αποκατασταθεί στην αρχική του μορφή, μετά από πολλές περιπέτειες του αρνητικού. Ο δε ήχος, δεν θα σας λείψει ούτε λεπτό.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)