The mirror crack'd (1980)

Ελληνικός τίτλος: Στον καθρέφτη είδα τον δολοφόνο

Μεταγενέστερος ελληνικός τίτλος: Σπασμένος καθρέφτης

Αστυνομική ταινία μυστηρίου της ΕΜΙ σε σκηνοθεσία Γκάυ Χάμιλτον, με τους Άντζελα Λάνσμπουρυ, Ελίζαμπεθ Τέυλορ, Κιμ Νόβακ, Ροκ Χάντσον, Τζέραλντν Τσάπλιν, Τόνυ Κέρτις, Έντουαρντ Φοξ.

Βρισκόμαστε στο 1953, στη μικρή επαρχιακή πόλη Σαιντ Μαίρη Μεντ, ιδιαίτερη πατρίδα της καλοκάγαθης και πανέξυπνης Μις Μαρπλ, η οποία γίνεται επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής, καθώς αστέρια του Χόλυγουντ συρρέουν εκεί για τα γυρίσματα της νέας τους ταινίας, μιας εντυπωσιακής ιστορικής παραγωγής. Τα μάτια όλων είναι στραμμένα στη Μαρίνα Ραντ, σπουδαία και διάσημη ηθοποιό που κάνει την επιστροφή με αυτό το φιλμ, ύστερα από προσωπικές περιπέτειες που είχαν δοκιμάσει την υγεία της. Παντρεμένη με τον σκηνοθέτη της ταινίας, έχει να αντιμετωπίσει την κακόβουλη νέμεση που εκφράζεται στο πρόσωπο της συμπρωταγωνίστριάς της, της κακεντρεχούς Λόλα Μπρούστερ που με τη σειρά της είναι σύζυγος του παραγωγού. Η δεξίωση που παρατίθεται προς τιμήν των συντελεστών την παραμονή της έναρξης των γυρισμάτων στιγματίζεται από τον θάνατο μιας εκ των καλεσμένων, της Χέδερ Μπάμπκοτ. Μολονότι κανείς δεν μπορεί να καταλάβει ποιος θα ήθελε να δηλητηριάσει μια απλή κάτοικο της μικρής πόλης, οι πρώτες ανακρίσεις του επιθεωρητή της Σκότλαντ Γιαρντ και ανιψιού της Μις Μαρπλ, υποδεικνύουν πως το άτυχο θύμα έπεσε νεκρό κατά λάθος, αφού στόχος φαίνεται να είναι η πρωταγωνίστρια, Μαρίνα Ραντ.

Άγκαθα Κρίστι για όλη την οικογένεια με ένα υπέρλαμπρο καστ πολλών αστέρων και ταυτόχρονα φόρος τιμής στο ίδιο το σινεμά μοιάζει να είναι τούτη εδώ η βρετανική παραγωγή της ΕΜΙ που είχε πάρει σβάρνα τα μυθιστορήματα της διάσημης συγγραφέως μυστηρίου. Με ένα σενάριο γεμάτο από καυστικές ατάκες και φλεγματικό βρετανικό χιούμορ των Τζόναθαν Χέηλς και Μπάρυ Σάντλερ, το φιλμ ξεκινά αποφασιστικά, θέτοντας τον τόνο και το ύφος της ιστορίας, συsτήνοντάς μας αυτόν τον ενδιαφέροντα μικρόκοσμο του δράματος, μέσα από έξυπνες και γρήγορες σεκάνς. Το "παιχνίδι" της ταινίας με την ιστορία του σινεμά και τις σινεφίλ αναφορές ξεκινά άλλωστε προτού καν πέσουν οι τίτλοι, όταν παρακολουθούμε -μαζί με το κοινό στην εκκλησία της μικρής πόλης, όπως ανακαλύπτουμε αργότερα- ένα φιλμ μυστηρίου, λίγο πριν από την  αποκάλυψη του δράστη, τον οποίο δεν μαθαίνουμε ποτέ, αφού η μηχανή προβολής παθαίνει βλάβη. Μεταξύ των θεατών, όμως, βρισκόταν και η Μις Μαρπλ που με μεγάλη της χαρά αποκαλύπτει στους συντοπίτες της τον δολοφόνο, σε μια όντως έξυπνη, χαριτωμένη και καλογυρισμένη εισαγωγική σκηνή. Αυτή η σπιρτάδα όμως στο πρώτο μισό σχεδόν του φιλμ, δεν βρίσκει τη θέση της από εκεί και μετά, καθώς το χιούμορ και το φλέγμα φαντάζουν επαναλαμβανόμενα, ενώ τόσο το σενάριο όσο και η διεκπεραιωτική σκηνοθεσία του Γκάυ Χάιμιλτον στερούνται της οποιασδήποτε φαντασίας για να πάνε το φιλμ ένα βήμα πιο εκεί από τις σελίδες της Άγκαθα Κρίστι και να το οδηγήσουν στην αναγκαία για το είδος και την ιστορία κινηματογραφική κορύφωση, με αποκορύφωμα το φινάλε που μοιάζει αφημένο στην τύχη του. 

Η Ελίζαμπεθ Τέυλορ στην τελευταία ουσιαστικά πρωταγωνιστική της εμφάνιση στο σινεμά (ακολούθησαν τo ξεχασμένο από όλους "Il giovane Toscanini" του Τζεφιρέλλι και η συμμετοχή της στους "Φλίντστόουνς") παίζει με έναν εσωτερικό -και μάλλον εκ του φυσικού της- πόνο τον ρόλο της τραυματισμένης από τη ζωή σταρ του σινεμά που αντιμετωπίζει τους δικούς της δαίμονες στα γυρίσματα της νέας της ταινίας, και παρ' ότι αφημένη στο ένστικτό της, λάμπει κυριολεκτικά στην οθόνη. Εντυπωσιακός σίφουνας και η Κιμ Νόβακ, παίζει με θράσος και σταριλίκι το αντίπαλον δέος της, την ηθοποιό που θέλει να τη σβήσει από το χάρτη, επίσης στον τελευταίο ουσιαστικό της ρόλο στο σινεμά, καθώς αργότερα τη συναντάμε στο άγνωστο σε εμένα "The children" και στην "Ερωτική καταιγίδα". Προτελευταία κινηματογραφική εμφάνιση και για τον Ροκ Χάντσον (είναι πολύ καλός στον ρόλο του σκηνοθέτη και ειδικά στο φινάλε, ο ίδιος στέκει βαθύτατα συγκινητικός), πριν από την περιπέτεια "Στο στόχαστρο χιλίων κινδύνων". Στον "Καθρέφτη" εμφανίζεται σε βουβό, κομπαρσικό πέρασμα (δεν αναφέρεται καν στους τίτλους) και ο 27χρονος τότε Πηρς Μπρόσναν στη δεύτερη κινηματογραφική του εμφάνιση, λίγους μήνες αργότερα από το "Βρώμικο Σαββατοκύριακο". Έχει πλάκα, αν το σκεφτεί κανείς, πώς στο πλατώ του "Καθρέφτη" συναντιούνται το πριν και το μετά του Τζέημς Μποντ, με τον Γκάυ Χάμιλτον να έχει σκηνοθετήσει ήδη τον Σων Κόννερυ και τον Ρότζερ Μουρ σε τέσσερις ταινίες του Πράκτορα 007, ενώ ο Μπρόσναν θα ακολουθούσε στα χνάρια τους, 15 χρόνια αργότερα.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις σειρών και κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τα θρίλερ και το μυστήριο, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώ.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Fourmi (2019)

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)