The misfits (1961) (A/M)


Ελληνικός τίτλος: Οι αταίριαστοι

Δραματική ταινία της United Artists σε σκηνοθεσία Τζων Χιούστον, με τους Μαίριλυν Μονρό, Κλαρκ Γκέημπλ, Μοντγκόμερυ Κλιφτ, Ελάι Γουάλας, Θέλμα Ρίτερ.

Η Ρόζλυν Τάμπερ μόλις έβγαλε το διαζύγιό της και παραμένει στο Ρήνο της Νεβάδα για ακόμα ένα σύντομο διάστημα ώστε να αποφορτιστεί από τη διαδικασία, παρέα με τη σπιτονοικοκυρά της και "επαγγελματία" στα διαζύγια, Ίζαμπελ Στηρς. Σε ένα μπαρ γνωρίζεται με έναν cowboy, τον Γκέυλορντ "Γκέυ" Λάνγκλαντ και τον κολλητό του, τον Γκουίντο, που την καλεί για μια βόλτα στη μισοτελειωμένη αγροικία του. Η συντροφιά με τον επίσης διαζευγμένο γελαδάρη, παρά τη διαφορά της ηλικίας τους και τον χήρο φίλο του φαίνεται πως κάνει καλό στη Ρόζλυν, η οποία αποφασίζει να μείνει εκεί, έως ότου μπαίνει στην εξίσωση και ένας ακόμα cowboy και φίλος του Γκέυ, ο νεαρός Πηρς Χάουλαντ. 

Μια γυναίκα και τρεις άντρες συναντιούνται και κυνηγάνε τις ζωές και τα όνειρά τους κάτω από τον εκτυφλωτικό, καυτό ήλιο στην έρημο της Νεβάδα, σε αυτήν τη σπαρακτική από κάθε άποψη ταινία που φαντάζει περίτρανα σαν θεατρικό ανοιχτού χώρου. Η αυτοκαταστροφή, ο πόνος, η υπαρξιακή αγωνία, τα ανδρικά στερεότυπα, η γυναίκα ως σύμβολο και ένα μάτσο άγρια άλογα, αδάμαστα, ατίθασα, πολύ μικρά για ιππασία, πολύ ενοχλητικά για τα σπαρτά των κοπαδιών, αταίριαστα για κάθε χρήση και εν τέλει κατάλληλα μόνο για σκυλοτροφή. Η τελευταία πράξη του δράματος, όταν αυτά τα αταίριαστα αγριάλογα προσπαθούν να σώσουν τη ζωή τους από το ανελέητο κυνηγητό των εξίσου αταίριαστων ηρώων της ταινίας είναι μια ξαφνική, βαθιά και βασανιστικά αργή μαχαιριά, αφού εκεί, στη μέση του πουθενά, σε μια κόλαση από καυτή άμμο παίζεται η τελευταία παρτίδα ενός ήδη χαμένου παιχνιδιού, που τελικά γυρίζει τα πάντα στα αρχή που είχε ήδη σηματοδοτήσει και το τέλος.

Καταραμένη ταινία, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, οι "Αταίριαστοι" σηματοδότησαν το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Η ερμηνεία του Κλαρκ Γκέημπλ στον ρόλο του γερασμένου, αχρείαστου πλέον, γελαδάρη μοιάζει να περιγράφει το φινάλε των αγέρωχων καουμπόυδων της Άγριας Δύσης αλλά και του σινεμά. Άνθρωπος χωρίς μέλλον, πικραμένος και ολομόναχος, ο Γκέυ του Γκέημπλ ψάχνει κάποιο νόημα για να συνεχίσει να υπάρχει, είτε κατακτώντας μια όμορφη γυναίκα, είτε τιθασεύοντας αυτά τα μοναχικά, άγρια άλογα. Κι όλα αυτά, μέσα από μια σπασμένη, ανθρώπινη και φαινομενικά αγέρωχη ερμηνεία-φόρο τιμής στους αγέρωχους γελαδάρηδες του Χόλυγουντ της χρυσής εποχής. Φάντασμα του εαυτού του και μιας ολόκληρης φάρας, ο Γκέυ θα χαθεί κι αυτός στην έρημο στο φινάλε, όπως τόσοι άλλοι καουμπόυδες στο παρελθόν, όμως όχι καβάλα στο άλογό του, αλλά οδηγώντας το αμάξι του, στο πλευρό της γυναίκας που αγάπησε και που θα τον εγκαταλείψει στο τέλος της διαδρομής. Ο ίδιος ο Γκέημπλ θα πεθάνει 10 μέρες μετά το τέλος των γυρισμάτων, από καρδιακή προσβολή. Το τέλος των ανέμελων ξανθών που προτιμούσαν οι άνδρες θα σημάνει και για τη Μαίριλυν Μονρό αυτή εδώ η ταινία, που ήδη την είχε πληγώσει ανεπανόρθωτα. Η κατάρρευση του γάμου της με τον Άρθουρ Μίλλερ (που έγραψε το σενάριο) κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, θα οδηγήσει και στη δική της κατάρρευση. Αναζητώντας καταφύγιο στο ποτό και στα φάρμακα, θα αναγκαστεί να πάει μέχρι και σε κλινική για δύο εβδομάδες, "ανίκανη να σώσει τον εαυτό της ή να αφήσει οποιονδήποτε άλλον να το κάνει", όπως είπε αργότερα ο Τζων Χιούστον. Αυτή που υπήρξε μια από τις καλύτερες και πιο μεστές ερμηνείες της, η ίδια την απεχθανόταν, όπως απεχθανόταν και ολόκληρη την ταινία που θα ήταν η τελευταία της. Η Μαίριλυν θα πέθαινε ενάμιση χρόνο αργότερα, χωρίς κανένας να της έχει δώσει την προσοχή που αποζητούσε και χρειαζόταν, όπως και η Ρόζλυν της στους "Αταίριαστους". Σε ελεύθερη πτώση και ο Μοντογκόμερυ Κλιφτ, εδώ παίζει τον ρόλο ενός ονειροπόλου νεαρού γελαδάρη που ανακαλύπτει κάθε μέρα που περνάει πως αυτοί που υπήρξαν πρότυπα και ινδάλματα δεν υπάρχουν πια, άρα εξαφανίζεται και αυτό που θα ήθελε να γίνει και ο ίδιος, με τους πάντες να του γυρίζουν την πλάτη, παρά τις καλές του προθέσεις -όχι πολύ μακριά από αυτό που συνέβαινε και στην αληθινή του ζωή. Μαζί ίσως με "Τα απόρρητα της Νυρεμβέργης", οι "Αταίριαστοι" αποτελούν την τελευταία του σημαντική εμφάνιση στο σινεμά. Πέντε χρόνια και δύο ταινίες αργότερα και η δική του ζωή θα έφτανε στο τέλος της. Ποιος ξέρει, ίσως πλέον να έχουν εξαφανιστεί και αυτά τα αταίριαστα άλογα από την έρημο της Νεβάδα. 

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Fourmi (2019)

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)