The Reports on Sarah and Saleem (2018)


Ελληνικός τίτλος: Απαγορευμένες συναντήσεις

Δραματική ταινία σε σκηνοθεσία Μουαγάντ Αλαγιάν, με τους Αντίμ Σαφαντί, Σιβάν Κέρχνερ, Μαΐσα Αμπντ Ελχαντί, Ισάι Γκολάν. 

Ο Σαλίμ, Άραβας που ζει στην Ιερουσαλήμ, εργάζεται ως διανομέας σε έναν φούρνο, προσπαθώντας να τα βγάλει πέρα με τα διαρκώς αυξανόμενα έξοδα του σπιτικού του, ειδικά τώρα που η γυναίκα του περιμένει παιδί. Η Σάρα, εβραία αστή, παντρεμένη με αξιωματικό του ισραηλινού στρατού, έχει ένα καφέ στη πόλη όπου και έχει γνωρίσει τον Σαλίμ που της φέρνει τις παραγγελίες από τον φούρνο. Αυτό που δεν γνωρίζει φυσικά κανείς είναι πως ο Σαλίμ και η Σάρα έχουν σχέση, σεξουαλική κυρίως, και συναντιούνται τα βράδια στα κρυφά, σε απόμερα πάρκινγκ, και κάνουν έρωτα στο φορτηγάκι του. Στο μεταξύ, ο Σαλίμ κάνει και μια δεύτερη δουλειά για τον αδελφό της γυναίκας του, μεταφέροντας πράγματα στην άλλη πλευρά του τοίχους, σε κατοίκους που δεν έχουν το δικαίωμα να το διασχίσουν. Έτσι, ένα βράδυ, προτείνει στη Σάρα να τον ακολουθήσει στη Βηθλεέμ, και αφού παραδώσει το εμπόρευμα να κάτσουν να πιουν ένα ποτό, αφού εκεί δεν τους γνωρίζει κανένας, με την προϋπόθεση βέβαια να μην καταλάβει κανείς ότι είναι Εβραία. Αυτό το πρώτο τους "ραντεβού", όμως δεν πάει καθόλου καλά, με αποτέλεσμα να ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου τόσο για τους δύο εραστές όσο και για τις οικογένειές τους.

Πολύ ενδιαφέρουσα ταινία, με σύγχρονο θέμα, καθημερινό και ταυτόχρονα με έναν δυνατό πολιτικό σχολιασμό, χωρίς ποτέ να το βροντοφωνάζει. Αυτή είναι άλλωστε και η ουσία του σινεμά με πολιτικό χαρακτήρα: να παίρνει το πλαίσιο που καλείται να περιγράψει και να το χρησιμοποιεί ως καμβά για να αφηγηθεί μια άλλη ιστορία, εν προκειμένω αισθηματική. Μοιράζονται όχι μόνο πάθος αυτοί οι δύο τόσο αντίθετοι άνθρωποι, αλλά και έρωτα, τον οποίο απλά δεν παραδέχονται. Είναι εμφανές ότι το σεξ δεν είναι αρκετό από μόνο του για να διατηρήσει αυτή τη σχέση, εξ ου και αυτή η καταδικασμένη σε όλεθρο πρόταση του Σαλίμ εκείνο το βράδυ, να βγουν έξω σαν "κανονικό" ζευγάρι και να μην πηδηχτούν απλά στο φορτηγάκι του. Πόσο κανονικό, όμως μπορεί να είναι το ραντεβού ανάμεσα σε έναν Άραβα και μία Εβραία στη διαιρεμένη Ιερουσαλήμ του σήμερα; 

Εκεί, λοιπόν, μπαίνει το πολιτικό σχόλιο και απογειώνει το φιλμ, μακριά από κάθε ίχνος διδαχής και προπαγάνδας υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς. Σε μια πόλη μοιρασμένη στα δύο και με στρατεύματα κατοχής να επιβλέπουν την "τάξη" αυτοί οι δύο άνθρωποι δεν έχουν την παραμικρή τύχη. Δεν επιτρέπει ασύμμετρους έρωτες αυτή η πόλη καθώς τα πάντα προκαλούν καχυποψία και όλοι τους -και από τις δύο πλευρές- αναζητούν προδότες και κατασκόπους. Είναι καταδικασμένος, λοιπόν, αυτός ο έρωτας, από κάθε άποψη και έτσι οι δύο ήρωες καλούνται να πληρώσουν για το λάθος τους, ο κάθε ένας με τον τρόπο του. Γοητευτική και με ενδιαφέρουσες μεταπτώσεις η Σιβάν Κέρχνερ στον ρόλο της Σάρα, μας ταξιδεύει με την έκφρασή της στο ανεβοκατέβασμα των συναισθημάτων της, απέναντι σε ένα  πιο μονοκόμματο και ορθά απλοϊκό Σαλίμ, όπως ερμηνεύεται από τον Αντίμ Σαφαντί. Είναι, όμως οι δύο β' ρόλοι που κλέβουν την παράσταση, οι δύο "κερατωμένοι" σύζυγοι. Από τη μία η Μαΐσα Αμπντ Ελχαντί, που ερμηνεύει την έγκυο Μπισάν, που ξαφνικά κάνει και τη δική της επανάσταση, και από την άλλη ο Ισάι Γκολάν, στο ρόλο του στρατιωτικού συζύγου Νταβίντ, ο οποίος μέσα από την εξωτερική γαλήνη και ευγένεια, αφήνει εξ αρχής να διαφανεί μία υπόγεια οργή και ένα ξέσπασμα που περιμένεις από λεπτό σε λεπτό. 

Λίγο μάζεμα ήθελε σε ορισμένα σημεία, και μία καλύτερη μεταχείριση του χαρακτήρα του Σαλίμ, τον οποίο από ένα σημείο και μετά τον χάνουμε από την ιστορία, καθώς περνάει στα μετόπισθεν. Εκτός τόπου και χρόνου η υπάλληλος στο καφέ της Σάρα, θολός και χωρίς διευκρινίσεις ο ρόλος του αδελφού της Μπισάν, που ποτέ δεν μαθαίνουμε ξεκάθαρα τι μετέφερε στην άλλη πλευρά του τοίχους και αν τελικά ο Σαλίμ είχε πέσει θύμα και των δικών του δραστηριοτήτων. Βέβαια, αντιλαμβάνομαι ότι αυτός ο "συμφιλιωτικός" αέρας που πνέει στην ταινία ίσως ανάγκασε  σκηνοθεσία και σενάριο (Ραμί Μουσά Αλαγιάν) να αυτοπεριοριστούν, όμως ταυτόχρονα στερούν από το φιλμ τη μεγαλειώδη κορύφωση. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)