Illusions perdues (2021)


Ελληνικός τίτλος: Χαμένες ψευδαισθήσεις

Δραματική ταινία της Gaumont σε σκηνοθεσία Ξαβιέ Τζιανολί, με τους Μπενζαμέν Βουαζέν, Σεσίλ ντε Φρανς, Βενσάν Λακόστ, Ξαβιέ Ντολάν, Σαλομέ Ντεβαίλς, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Ζαν Μπαλιμπάρ, Αντρέ Μαρκόν, Λουί-Ντο ντε Λενκεσαίν.

Ο Λυσιέν ντε Ρυμπαμπρέ, ένας νεαρός φτωχός, ρομαντικός ποιητής, ερωτεύεται τη μεγαλύτερή του αριστοκράτισσα Λουίζ ντε Μπαρζετόν, η οποία για να διαφυλάξει τον γάμο της, τον στέλνει από την Αγκουλέμ στο Παρίσι για να πραγματοποιήσει τα όνειρα και τις φιλοδοξίες του. Όταν όμως η στήριξή της σταματά, ο Λυσιέν αναγκάζεται να τα βγάλει πέρα μόνος του και να θυσιάσει τις ποιητικές του διαθέσεις στον βωμό της επιβίωσης, πιάνοντας δουλειά σε μια ανεξάρτητη, μικρή εφημερίδα, όπου γράφει κριτικές για βιβλία και παραστάσεις, ανάλογα με το αντίτιμο που οι επιχειρηματίες θα καταβάλλουν στον εκδότη της. Χαμένος μέσα στη φιλοδοξία και τη ματαιοδοξία του, πολύ σύντομα θα ανέλθει σε ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της πιάτσας, όπου τα πάντα πωλούνται και αγοράζονται, για να οδηγηθεί ταχύτατα στον όλεθρο που θα τον οδηγήσουν οι ψευδαισθήσεις του μεγαλείου. 

Το μυθιστόρημα-ποταμός του Ονορέ ντε Μπαλζάκ μεταφέρεται στον κινηματογράφο σε μια μεγαλειώδη παραγωγή εποχής (τη λες και επική) που καταφέρνει με τη βοήθεια και του σεναρίου (Ξαβιέ Τζιανολί, Ζακ Φιεσκί, Υβ Σταυρίδης) να τιμήσει τον λόγο του συγγραφέα και να τον αποδώσει με μια ματιά φρέσκια και σημερινή κι ας διαδραματίζεται το έργο κάπου 200 χρόνια νωρίτερα. Με το εύρημα ενός σπηκάζ σχολιαστικού και διακριτικά ειρωνικού (μολονότι υπερβολικού σε κάποια σημεία, κατά τη γνώμη μου), οι "Χαμένες ψευδαισθήσεις" ταξιδεύουν στο σήμερα μέσα από τη συνθήκη του χθες αποδεικνύοντας εν τέλει την τραγική διαχρονικότητα του κειμένου του Μπαλζάκ. Από τη μαφία των κριτικών και την κόντρα του ανεξάρτητου με τον συστημικό Τύπο που ξεπουλιέται στην εξουσία (την ίδια στιγμή που ο "ανεξάρτητος" ξεπουλιέται σε οικονομικά συμφέροντα), τις κοινωνικές ανισότητες και τον καθωσπρεπισμό που κρύβει τη σήψη ενός συστήματος που καταρρέει ενόσω κρατά τα νήματα, το φιλμ μετατρέπει τον νεαρό, ατίθασο μα και υπερφίαλα φιλόδοξο Λυσιέν σε Οδυσσέα που αναζητά απεγνωσμένα τη δική του Ιθάκη, χωρίς ποτέ όμως να την έχει γνωρίσει. 

Ένα καστ της Α' Εθνικής Γαλλίας, ντυμένο με απίστευτης ομορφιάς και λεπτομερούς αληθοφάνειας κουστούμια (Πιερ-Ζαν Λαρόκ) εν μέσω σκηνικών επιβλητικών, φωτογραφημένο μαστόρικα από τον Κριστόφ Μπωκάρν, βυθίζεται στον χρόνο και τον τόπο της δράσης, συνδέοντας άρρηκτα το παρελθόν με το παρόν, με τη δράση και την εξέλιξη της ιστορίας να προάγονται ωφέλιμα από το λεπτοδουλεμένο μοντάζ του Συρίλ Νακάς και της Ριγουανόν Λε Μπεγέ. Ρεαλιστικό, συναρπαστικό, υποβλητικό και γρήγορο, το φιλμ ταξιδεύει στις ζωές των ηρώων του αλλά και στη διαχρονική ιστορία του Τύπου, της Τέχνης και της εξουσίας, με μπροστάρη τον ταλαντούχο και εύθραυστα γοητευτικό Μπενζαμέν Βουαζέν που κατορθώνει να εξελίξει τον ρομαντικό ποιητή σε σκληρόπετσο διεκδικητή της δόξας, περνώντας μέσα από ένα υφαντό συναισθηματικών αποχρώσεων. Ποταμός ο Βενσάν Λακόστ, ώριμη ερμηνευτικά η Σεσίλ ντε Φρανς, εξαιρετικά παγερή και επικίνδυνη η Ζαν Μπαλιμπάρ, ενώ ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ σε κάνει διαρκώς να αναρωτιέσαι πόσο τεράστιος ηθοποιός είναι, απλά υπάρχοντας στην οθόνη.

15 υποψηφιότητες στα Σεζάρ, όπου απέσπασε 7 Βραβεία (Β' Ανδρικού για τον Βενσάν Λακόστ, Πρωτοεμφανιζόμενου Ηθοποιού για τον Μπενζαμέν Βουαζέν, Διασκευασμένου Σεναρίου, Φωτογραφίας, Κουστουμιών, Σκηνογραφίας, Καλύτερης Ταινίας).

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε το γαλλόφωνο σινεμά, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώΓια περισσότερες δραματικές ταινίες, κλικ εδώ.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)