Κινηματογράφοι - Άστυ



Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες κινηματογράφων. Και υπάρχει και το Άστυ που αποτελεί κατηγορία από μόνο του. Ιστορική, cult, αγαπημένη και κατά έναν δικό της τρόπο εμβληματική αίθουσα του αθηναϊκού κέντρου, το Άστυ της οδού Κοραή έχει γράψει αναμφισβήτητα τη δική του ιστορία. Ξεκίνησε το 1939, αλλά στα χρόνια του δεν ήταν Α' Προβολής. Πιο πολύ Β' και κυρίως σινεμά Επικαίρων για πολλά χρόνια. Από τα χρόνια του '70 γίνεται κινηματογράφος τέχνης, και προβάλλει παλιότερες ταινίες σε επανέκδοση, ταινίες που δεν έβρισκαν διανομή σε άλλες αίθουσες και ως Β' προβολής ταινίες που δεν έκοβαν εισιτήρια στις μεγάλες αίθουσες του κέντρου. Στέγη της Κινηματογραφικής Λέσχης Αθηνών για σειρά ετών, το Άστυ και η Έλλη ήταν τα καταφύγια (κυριολεκτικά, μιας και τα δύο σινεμά είναι υπόγεια) των σινεφίλ της πόλης.

Η πρώτη μου επαφή με το Άστυ ήταν το 1984, με την ταινία "Ταξί για τα αποχωρητήρια" του Φρανκ Ρίπλοχ. Η αίθουσα δεν ήταν και στα καλύτερά της, αλλά ποια ήταν εκείνα τα χρόνια στο κέντρο, πλην Αττικού και Απόλλωνα; Λίγα χρόνια μετά, έβγαλε ολόκληρη σχεδόν τη σαιζόν με τις επίσημες επανεκδόσεις 5 ταινιών του Χίτσκοκ της περιόδου του στη Universal, με τις ουρές να στρίβουν από την Κοραή στη Σταδίου και να φτάνουν στα ταμεία του Άστορ. Το 1995, στα χέρια της Σκούρας Φιλμς (που είχε Αττικόν και Απόλλωνα, ήδη ανακαινισμένα), το Άστυ ανακαινίζεται και αυτό, αναδεικνύει την εξαιρετική αρχιτεκτονική του, γίνεται πλέον αυστηρά Α' Προβολής, αποκτά Dolby Stereo, διατηρεί τη σινεφίλ νοοτροπία του, αλλά γίνεται πλέον περισσότερο "σαλονάτο" και λιγότερο περιθωριακό. Δεν ήταν λίγες οι φορές εκείνα τα χρόνια που μεταφέρονταν στο Άστυ ταινίες από το Αττικόν ή τον Απόλλωνα, λειτουργώντας ως ένα άτυπο Multiplex τριών αιθουσών.

Η νέα εποχή, όμως, για τον ιστορικό κινηματογράφο ξεκινά το 2005, όταν περνά στα χέρια της οικογένειας Στεργιάκη, της Ama Films, που το πήραν και το έκαναν κουκλί. Μεγάλωσαν την οθόνη, άλλαξαν ριζικά τον χρωματισμό μέσα στην αίθουσα, έβαλαν νέες άνετες πολυθρόνες και δημιούργησαν -ω του θαύματος!- αμφιθεατρική διάταξη ώστε να διευκολύνουν (σε συνδυασμό με την τοποθέτηση των θέσεων) την οπτική προς την οθόνη. Παράλληλα, αναβαθμίζουν τον ήχο του σε Dolby Digital ανεβάζοντας το επίπεδο προβολής.

Ας τα δούμε, όμως, με τη σειρά. Η είσοδος του Άστυ είναι επί του πεζόδρομου της Κοραή, διακοσμημένη με κομψά κόκκινα πάνελ, μεταλλική κάθετη γραφή και φυσικά ταμπλώ με την ταινία που προβάλλει, φωτισμένη έντονα από προβολείς. Οι σκάλες που οδηγούν στο ταμείο είναι γεμάτες από φωτογραφίες ταινιών της σαιζόν και λειτουργούν ως ορεκτικό. Κατεβαίνοντας, οδηγείστε σε έναν τεράστιο χώρο που σας πηγαίνει ευθεία στο ταμείο, στα αριστερά του διαδρόμου, δίπλα στο οποίο βρίσκονται και τα γραφεία της Ama Films. Ακριβώς απέναντι, θα συναντήσετε την είσοδο προς το φουαγέ και το μπαρ, έναν μεγάλο, φιλόξενο και πολυτελή χώρο, με πολυέλαιο, πολυθρόνες και άπλετη άνεση για μια πρώτη συνάντηση προτού αρχίσει η ταινία.

Οι δύο πόρτες δεξιά και αριστερά από τον μεγάλο καθρέφτη οδηγούν στην αίθουσα, και ουσιαστικά βρίσκονται ακριβώς δίπλα από τις δύο μεριές της οθόνης, η οποία κατ' ουσία έχει "πλάτη" στην Κοραή. Το απαλό σωμόν και λευκό στους τοίχους και τις κολώνες δημιουργεί αίσθηση ζεστασιάς και νεοκλασσικής αθηναϊκής αρχοντιάς. ενώ οι κατακόκκινες πολυθρόνες βρίσκονται τοποθετημένες μονομπλόκ, με έναν διάδρομο στο πίσω μέρος να χωρίζει την πλατεία από τον άτυπο εξώστη (που στην πραγματικότητα είναι ένα περισσότερο αμφιθεατρικό μέρος της πλατείας). Η οθόνη πλέον έχει μεγαλώσει όσο περισσότερο γίνεται γα τα δεδομένα της αίθουσας και είναι σινεμασκόπ. Εννοείται πως η προβολή είναι ψηφιακή, εξαιρετικού επιπέδου, χωρίς ίχνος από τεχνουργήματα, όσο κοντά κι αν κάθεστε στην οθόνη. Εξαιρετική επένδυση έχει γίνει και στον τομέα του ήχου, που είναι πολυκάναλος Dolby Digital, με σωστή ακουστική και αγριεμένα μπάσα που επιτρέπουν στο Άστυ να παίξει ανεμπόδιστα ακόμη και τον Πόλεμο των Άστρων. Όχι πως θα το κάνει ποτέ, αλλά λέμε τώρα... Το σινεμά είναι μέλος του δικτύου Europa Cinemas.

Άστυ
Κοραή 4, Αθήνα


Πρόγραμμα του 1991 για την ταινία "Η γενιά της νύχτας" -διανομή: Νέα Κίνηση


Πρόγραμμα του 1993 για την ταινία "Reservoir dogs" -διανομή: Rosebud


Πρόγραμμα του 1993 για την ταινία "Η ωραία καυγατζού" -διανομή: Rosebud


Πρόγραμμα του 1996 για την ταινία "Το αγοράκι" -διανομή: Προοπτική


Πρόγραμμα του 2000, για την ταινία "Baise moi" -διανομή: Προοπτική


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Ένας ακέραιος άνθρωπος" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Η ψυχή και το σώμα" -διανομή: StraDa Films-Seven Films


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Σπόρος" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Καλπάζοντας με το όνειρο" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "2001: Η οδύσσεια του διαστήματος" -διανομή: Tanweer


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Η Κλεό από τις 5 έως τις 7" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2018 για την ταινία "Οι στάχτες μιας αγάπης" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2019 για την ταινία "Η άγρια αχλαδιά" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2019 για την ταινία "Το γύρισμα της τύχης" -διανομή: Ama Films


Πρόγραμμα του 2019 για την ταινία "Υπάρχει Θεός, το όνομά της είναι Πετρούνια". -dιανομή: Ama Films






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)