A Farewell to Arms (1932) (A/M)


Ελληνικός τίτλος: Αποχαιρετισμός στη σημαία

Δραματική ταινία της Paramount σε σκηνοθεσία Φρανκ Μπορζέηγκι, με τους Γκάρυ Κούπερ, Χέλεν Χέυζ, Αντόλφ Μενζού.

Στο ιταλικό μέτωπο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ο ανθυπολοχαγός Φρέντερικ Χένρυ συναντά τον παλιό του φίλο, Λοχαγό Ρινάλντι. Γυναικάδες αμφότεροι, περισσότερο σκέφτονται τις όμορφες νοσοκόμες του Ερυθρού Σταυρού, παρά τον κίνδυνο του πολέμου. Κατά βάθος απελπισμένος από τη φρίκη των πτωμάτων στα χαρακώματα που συναντά ως μέλος της ομάδας ενός νοσοκομειακού, ο ανθυπολοχαγός Χένρυ, αρχιτέκτονας στην πατρίδα του την Αμερική, πνίγει στο ποτό και τις γυναίκες τον φόβο για την ίδια του τη ζωή, έως ότου η γνωριμία του και ο ξαφνικός, μεγάλος έρωτας με την αγγλίδα νοσοκόμα Κάθριν Μπάρκλεϋ τον κάνουν όχι μόνο να αναθεωρήσει μα και να σκέφτεται στα σοβαρά τη ζωή του μετά τον πόλεμο. Τα ίδια έντονα συναισθήματα δείχνει να μοιράζεται και εκείνη, που βάζει στην άκρη όλες τις ηθικές και προσωπικές της αναστολές και παραδίδεται άνευ όρων σε αυτόν τον γοητευτικό άντρα που φαίνεται να της μιλά ειλικρινά. Όταν εκείνος φεύγει ξανά για το μέτωπο, εκείνη διαπιστώνει πως είναι έγκυος, όμως ο λοχαγός και φίλος του αγαπημένου της, ο Ρινάλντι, μπλοκάρει την αλληλογραφία τους, καθώς ποτέ του δεν ξεπέρασε πως η Κάθρυν προτίμησε τον Χένρυ και όχι αυτόν.

Παρά τις σεναριακές δυσκολίες της και την ταλαιπωρία που υπέστη μέσα στα χρόνια από τη λογοκρισία και τις διαρκείς αλλαγές στην ιδιοκτησία της, πρόκειται στα σίγουρα για την καλύτερη κινηματογραφική διασκευή του μυθιστορήματος του Έρνεστ Χέμινγουέυ. Αυτό οφείλεται πρωτίστως στον σκηνοθέτης της, τον Φρανκ Μπορζέηγκι, ο οποίος επιλέγει να εστιάσει στην ακαταμάχητη σεξουαλική έλξη του ζευγαριού, η οποία και καθορίζει το πεπρωμένο τους εκείνη τη μοιραία πρώτη τους νύχτα. Το σενάριο έτσι κι αλλιώς στο love story εστίαζε και όχι τόσο στα περί πολέμου, όμως ο Μπορζέηγκι δεν μένει στα λόγια μα καδράρει φουλ τα πρόσωπα των δύο ερωτευμένων πρωταγωνιστών, αποκαλύπτοντας το πάθος στα μάτια τους και στα μισάνοιχτα χείλη. Γήινος, ψιλόλιγνος και χειμαρρώδης ο Γκάρυ Κούπερ ως ανθυπολοχαγός Χένρυ δεν δίνει την παραμικρή δυνατότητα διαφυγής στην προσγειωμένη μα και αέρινη Χέλεν Χέυζ που μεταφέρει στην ερμηνεία του ρόλου της νοσοκόμας Κάθριν Μπάρκλεϋ κάτι από το Πάθη των Αγίων της Βίβλου. Γυρισμένη καθ' ολοκληρίαν στο στούντιο, με ένα ευφυές πρώτο πλάνο ενός νεκρού στρατιώτη στο προσκήνιο και αυτοκίνητα-μινιατούρες να ανεβαίνουν το ψεύτικο βουνό ώστε να επιτευχθεί η ψευδαίσθηση του βάθους πεδίου και της απόστασης, η ταινία κρύβει στους τέσσερις τοίχους της τους δύο αυτούς απεγνωσμένους εραστές από τη μοίρα και τη φρίκη του πολέμου μέχρι την τραγική ώρα της ανακωχής που τελικά θα φέρει εκείνη τον θάνατο. Και είναι αυτή η σπαρακτική κατάληξη που ενόχλησε τη λογοκρισία, με την ταινία στις αμερικανικές αίθουσες να έχει τρία διαφορετικά φινάλε -το αυθεντικό, ένα happy end και ένα κάπως μετέωρο, ώστε οι αιθουσάρχες να διαλέγουν αυτό που επιθυμούσαν να προβάλλουν. Οι συνεχείς εξαγορές της ταινίας από διαφορετικές εταιρείες δεν βοήθησαν στη διάσωσή της, έως ότου το 1999 βρέθηκε μια κόπια στις αποθήκες του Ντέηβιντ Ο' Σέλζνικ. Σήμερα, η ταινία είναι ελεύθερη πνευματικών δικαιωμάτων (public domain), αφού ουδείς ενδιαφέρθηκε να ανανεώσει την κατοχή τους όταν έληξαν το 1960. Υποψήφια για 4 Όσκαρ, κέρδισε 2 (Ήχου, Φωτογραφίας).

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)

Fourmi (2019)

Ο Θόδωρος και το δίκανο (1962) (Α/Μ)