Evil under the sun (1982)



Ελληνικός τίτλος: Δύο εγκλήματα κάτω από τον ήλιο
Μεταγενέστερος τίτλος: Έγκλημα κάτω από τον ήλιο

Θρίλερ μυστηρίου της EMI σε σκηνοθεσία Γκάυ Χάμιλτον, με τους Πήτερ Ουστίνωφ, Νίκολας Κλέυ, Τζέημς Μέησον, Μάγκι Σμιθ, Τζέην Μπίρκιν, Κόλιν Μπλέηκλυ, Ρόντυ ΜακΝτόουαλ, Σύλβια Μάιλς, Ντένις Κουίλυ, Νταϊάνα Ριγκ.

Ενόσω ο Ηρακλής Πουαρό αναλαμβάνει να εντοπίσει ένα πανάκριβο δαχτυλίδι που μία ηθοποιός αντικατέστησε με πλαστό για να ξεγελάσει τον τέως αγαπημένο της, βρίσκεται σε ένα αριστοκρατικό θέρετρο της Τυρανίας, όπου πρόκειται να περάσει τις διακοπές μαζί με τον νέο σύζυγό της και την κόρη του. Φαίνεται όμως πως ο Πουαρό δεν είναι ο μόνος που αδημονεί για την άφιξή της, καθώς στο ξενοδοχείο βρίσκεται και ένα ζευγάρι αμερικανών παραγωγών των οποίων την παράσταση είχε εγκαταλείψει στη μέση της σαιζόν, ενώ μεταξύ των φιλοξενούμενων βρίσκεται και ο νεαρός εραστής της, μαζί με την ασθενική γυναίκα του.

Μετά την εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία που είχε το "Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές" το 1974, η βρετανική EMI αποφάσισε να συνεχίσει να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι. Έτσι το 1978 γυρίζει το "Έγκλημα στον Νείλο", προσλαμβάνοντας όμως τον Πήτερ Ουστίνωφ για να αναλάβει τον ρόλο του Ηρακλή Πουαρό (στο "Οριάν Εξπρές" τον υποδύετο ο Άλμπερτ Φίννεϋ) και παρά την πιο χλιαρή υποδοχή του από το κοινό, συνεχίζει το 1982 με τα "Δύο εγκλήματα κάτω από τον ήλιο" όπως ήταν ο ελληνικός τίτλος στην πρώτη προβολή της ταινίας. Ενδιάμεσα, είχε μεσολαβήσει η ταινία "Στον καθρέφτη είδα τον δολοφόνο", με ηρωίδα τη Μις Μαρπλ. Είχε πέραση η Άγκαθα Κρίστι στο σινεμά, καθώς μόνο και μόνο το όνομά της στην αφίσα αποτελούσε ένα ισχυρό brand name που εγγυάτο μια καλή εκκίνηση στα ταμεία. Μόνο που στην ταινία που εξετάζουμε εδώ, είχε μάλλον επέλθει κόπωση, τόσο από την πλευρά του κοινού όσο και από την πλευρά των δημιουργών. 

Ξεκινώντας από την αισθητική της ταινίας, σκηνικά και ατμόσφαιρα θυμίζουν περισσότερο μια ακριβή τηλεταινία παρά κινηματογραφική παραγωγή, ενώ το χιουμοράκι στο σενάριο, σε συνδυασμό με τη σκηνοθεσία και την απόφαση του παραγωγού να γυρίσει μια ταινία για όλη την οικογένεια, κάνουν το "Έγκλημα κάτω από τον ήλιο" χαριτωμένη ψυχαγωγία αλλά επ' ουδενί αξιομνημόνευτη. Το βασικό πρόβλημα είναι πως οι τόνοι μυστηρίου και εγκλήματος έχουν υποβιβαστεί έναντι του χιούμορ και μιας γενικής περιρρέουσας ελαφρότητας, από την άλλη όμως του λείπουν η σπιρτάδα και η ειρωνεία που θα της προσέδιδαν ένα ειρωνικό και σκωπτικό ύφος που θα έκαναν την ουσιαστική διαφορά. Παρ' όλα αυτά, η ιστορία παρά την επίπεδη αφήγηση εξακολουθεί να έχει ενδιαφέρον, το καστ δείχνει να το διασκεδάζει, ενώ για τους θεατές στην Ελλάδα έχει μια κάποια περισσότερη πλάκα πως η δράση διαδραματίζεται στην φανταστική χώρα Τυρανία (Tyrania) που είναι ξεκάθαρο πως υπαινίσσεται την Αλβανία, η οποία εκείνα τα χρόνια δεν ήταν και η πλέον δημοκρατική του κόσμου. Ο Πήτερ Ουστίνωφ πάντως είναι απολαυστικός καθώς εξακολουθεί να κάνει τα δικά του και να παρουσιάζει έναν αντιπαθή, ευφυή μα και αυτοσαρκαζόμενο Πουαρό. Για την ιστορία, να αναφέρουμε πως ο Ουστίνωφ υποδύθηκε τον βέλγο ντετέκτιβ άλλες τέσσερις φορές. Πρόκειται για τις τρεις τηλεταινίες "Thirteen at Dinner (1985), "Dead Man’s Folly" (1986) και "Murder in Three Acts" (1986), αλλά και την κινηματογραφική παραγωγή "Ραντεβού με τον Θάνατο" του 1988, ταινία που αρχικά ήταν να γυρίσει η EMI αμέσως μετά το "Έγκλημα κάτω από τον ήλιο", αλλά που τελικά γυρίστηκε από την Cannon, η οποία είχε πλέον αποκτήσει την EMI μέσω εξαγοράς τρίτων.


Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις σειρών και κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τα θρίλερ και το μυστήριο, θα βρείτε κείμενα και κριτικές από το αρχείο του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)