The handmaid's tale (Σαιζόν 1-4, 2017-2021)

 


Δραματική σειρά φαντασίας των MGM/Hulu, δημιουργία του Μπρους Μίλλερ, με τους Ελίζαμπεθ Μος, Τζόζεφ Φάινς, Μαξ Μινγκέλα, Υβόν Στραχόφσκι, Ανν Ντάουντ. 

Στο εγγύς μέλλον και ύστερα από πραξικόπημα που οδήγησε σε εμφύλιο, οι ΗΠΑ έχουν μετατραπεί σε θεοκρατική δικτατορία. Η χώρα, που ονομάζεται πλέον Γκιλεάδ, έχει αφαιρέσει κάθε δικαίωμα από τις γυναίκες, καθώς εκείνες κρίθηκαν οι αμαρτωλές που επέφεραν την ουράνια τιμωρία της στειρότητας. Πλέον, κάθε γυναίκα ανήκει σε μια συγκεκριμένη κοινωνική κάστα: τις Συζύγους, που είναι οι επίσημοι σύντροφοι των Διοικητών, τις Μάρθες που είναι οι οικονόμοι στις κατοικίες και τις Θεραπαινίδες, οι οποίες κουβαλάνε τη μεγαλύτερη κατάρα. Καθώς μπορούν ακόμα να τεκνοποιήσουν, ανατίθενται σε σπίτια Διοικητών όπου κατά τη διάρκεια μιας τελετής έρχονται σε σεξουαλική επαφή μαζί τους με σκοπό να τεκνοποιήσουν. Οι Θεραπαινίδες έχουν πλέον απολέσει όχι απλά τη ζωή τους και όποιο δικαίωμα ελευθερίας, αλλά μέχρι και τα ονόματά τους, αφού τις αποκαλούν κάθε φορά σύμφωνα με το όνομα του διοικητή του σπιτιού όπου αναγκάζονται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. 

Το δυστοπικό μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Άτγουντ που κυκλοφόρησε το 1985 μεταφέρεται δεξιοτεχνικά στην τηλεόραση, για λογαριασμό της υπηρεσίας streaming Hulu, και ταράζει τα νερά, σαρώνοντας τα βραβεία Emmy και αφήνοντας τους θεατές σε κατάσταση σοκ. Από τη μια η κεντρική ιστορία που αποδεικνύει -κόντρα σε κάθε προκατάληψη- πως η θεοκρατία δεν έχει ούτε προέλευση ούτε πατρίδα και μπορεί να γίνει το ίδιο θανάσιμη είτε βασίζεται στο Κοράνι είτε -όπως στην περίπτωσή μας- στη Βίβλο. Αρκεί μια χούφτα διεστραμμένων μυαλών για να ερμηνεύσει την κάθε γραμμή κατά το δοκούν και αρκετοί ηλίθιοι από κάτω για να τους υποστηρίξουν στην προσπάθειά τους να καταλάβουν την εξουσία, χωρίς να γνωρίζουν -ούτε καν να φαντάζονται- τις συνέπειες. 

Με εφιαλτική κινηματογράφηση, υψηλή αισθητική που κάνει τα πλάνα να μοιάζουν πολλές φορές με πίνακες ζωγραφικής, και ένα ευλογημένο καστ, η σειρά συναρπάζει με το σύμπαν που περιγράφει αλλά και με την προσεκτική εξέλιξη της ιστορίας. Εξαίρετη η Ελίζαμπεθ Μος στον πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς και η Ανν Ντάουντ στον ρόλο της Θείας Μάρθας -"θείες" είναι οι αρχηγοί των θεραπαινίδων, αυτές που αναλαμβάνουν την εκπαίδευση και διαχειρίζονται τα καθήκοντά τους στα σπίτια όπου ανατίθενται. Κορυφαία αλλά και ουσιαστική στην αφήγηση είναι και η ενδυματολογία, καθώς οι "στολές" που όλοι φορούν στη Γκιλεάδ δηλώνουν κάστα, θέση και αξία, ενώ οδηγούν σε πλάνα ανείπωτης ομορφιάς, ειδικά στα γενικά με τις θεραπαινίδες ντυμένες στα κόκκινα ράσα τους που θυμίζουν καλόγριες. 

Στα ίδια υψηλά επίπεδα κινήθηκε και η δεύτερη περίοδος, παρά την ανησυχητική "κοιλιά" σε κάποια από τα αρχικά επεισόδιο που έπεσαν στην παγίδα "έλα να κάνουμε flash back για να δείξουμε το παρελθόν της πρωταγωνίστριας για να τη λυπηθούμε περισσότερο και να φτουρήσει σε διάρκεια ο κύκλος". Φτηνό το εύρημα και εντελώς ανούσιο δραματουργικά, ευτυχώς εγκαταλείφθηκε γρήγορα, αφού όμως κατ΄ ουσίαν ανέβασε κατά 3 τον αριθμό των επεισοδίων. Πέραν αυτού του ατοπήματος, όμως, η ιστορία πήγε μπροστά, οι ήρωες εξελίχθηκαν ενώ η σειρά κατόρθωσε και πάλι να φανεί σκληρή και αδυσώπητη, παρ' ό,τι το αρχικό σοκ του τηλεθεατή είχε ήδη περάσει. Οι ενδιαφέρουσες μεταπτώσεις στους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών, αλλά και η αλλαγή εστίασης στους β' ρόλους συνάντησαν επιτυχώς τους νέους πρωταγωνιστές και όλα μαζί οδήγησαν σε ένα συναρπαστικό τελευταίο επεισόδιο, με ένα μοναδικής ομορφιάς και δύναμης τελευταίο πλάνο, όπου πραγματικά απορείς πώς μεταμόρφωσε το πρόσωπό της μέσα σε δευτερόλεπτα η Ελίζαμπεθ Μος. 

Τα καταλυτικά γεγονότα της τρίτης περιόδου με την εμφάνιση μεταξύ άλλων μιας πιο οργανωμένης Αντίστασης στο Γλιλεάδ, έδωσαν το στίγμα και της τέταρτης σαιζόν που πλέον εξελίσσεται σε άλλο τόπο και με άλλους ρυθμούς δεδομένων των νέων συνθηκών. Η Τζουν ανακτά σταδιακά τον έλεγχο της ζωής της, ισορροπίες και σχέσεις ανατρέπονται, ενώ η πολιτική ίντριγκα αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστικό παράγοντα. 10 ήταν τα επεισόδια της νέας σαιζόν που μεταδόθηκε με καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου, εξ αιτίας της πανδημίας, και όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος ήταν ακριβώς ο αριθμός που χρειαζόταν, ώστε η ιστορία να μην κάνει ούτε λεπτό κοιλιά στην αφήγησή της. Αν πρέπει να σταθούμε σε κάτι ακόμα σημαντικό, αυτό είναι η πρωταγωνίστρια Ελίζαμπεθ Μος, που πέραν της δυναμικής και καταλυτικής ερμηνείας της, αποδεικνύεται και ικανότατη σκηνοθέτις, καθώς υπογράφει η ίδια κάποια από τα επεισόδια του κύκλου, στα οποία θαυμάζεις το ύφος και την αισθητική. Το μονοπλάνο κατά τη διάρκεια της κατάθεσης θα μείνει ως μία από τις κορυφαίες σκηνές της σειράς. Εν αναμονή του πέμπτου κύκλου λοιπόν.  

Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια από τις πλέον προκλητικές παραγωγές στην ιστορία της τηλεόρασης, η οποία όμως κατορθώνει να υπερβεί το σοκ της πρόκλησης αυτό καθ' εαυτό και να ξεχωρίσει τόσο σε επίπεδο σεναρίου και σκηνοθεσίας, όσο και ερμηνειών. Την ίδια στιγμή, έχει τεράστια αξία ο σχολιασμός επί θεμάτων εξουσίας, δημοκρατίας, πίστης και θρησκείας, ιδιαίτερα δε στους θαμπούς καιρούς που ζούμε. Η τηλεόραση στα καλύτερά της.

H σειρά έχει κερδίσει πολυάριθμα Emmy και πολυάριθμες υποψηφιότητες.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Συγκεντρωμένα τα κείμενα για τις τηλεοπτικές παραγωγές θα τα βρείτε εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)