Borg McEnroe (2017)


Ελληνικός τίτλος: Borg/McEnroe -Όλα για τη δόξα

Βιογραφικό δράμα σε σκηνοθεσία Γιάνους Μετς, με τους Σβέριρ Γκούντνασον, Σάια ΛαΜπουφ, Στέλαν Σκάρσγκάαρντ.

Η διάσημη αθλητική (και έως έναν βαθμό προσωπική) αντιπαλότητα μεταξύ των δύο σούπερ σταρ του τένις, του Μπγιορν Μποργκ και του Τζων ΜακΕνρόου, κατά τη διάρκεια του πρωταθλήματος του Γουίμπλεντον το 1980, αποτυπώνεται υπό μορφή ψυχολογικού θρίλερ σε μια ταινία γεμάτη εσωτερική ένταση, δομημένες ερμηνείες και ένα εξαιρετικό μοντάζ. 

Από τη μια ο απόλυτα πειθαρχημένος (στα όρια του ρομπότ) Σουηδός, αναγνωρισμένος για το ταλέντο και την αφοσίωσή του και από την άλλη ο θρασύς νεοφερμένος Αμερικανός, τραχύς στους τρόπους και στο παιχνίδι του. Οι δυο τους θα παίξουν αντίπαλοι στον τελικό ανδρών του Γουίμπλεντον, με τον Μποργκ αγχωμένο έναντι της δέσμευσής του να κερδίσει τον πέμπτο συνεχόμενο τίτλο του. Η πίεση τον οδηγεί να αντιπαθεί τη διασημότητά του, η σχέση του με την αρραβωνιαστικιά του κλυδωνίζεται και ο έμφυτα βίαιος χαρακτήρας του αρχίζει να κάνει και πάλι την εμφάνισή του, καθώς η πειθαρχία παραδίδεται σταδιακά στο ένστικτο επιβίωσης. Η ειρωνεία είναι πως το θρασύ αμερικανάκι που τολμά να τον αψηφά στο τεραίν υπήρξε τεράστιος θαυμαστής του αφού κατ' ουσίαν σε αυτόν οφείλει το πείσμα του (μαζί με την ασφυκτική πίεση των γονιών του) να αναδειχθεί στο νέο αστέρι του τένις.

Μια ιστορία που στα χέρια κάποιων άλλων μπορεί και να μην ενδιέφερε κανέναν πέραν των φανατικών του αθλήματος, κατορθώνει να διακριθεί σε δράμα χαρακτήρων και να υπερβεί την σε πρώτη ανάγνωση αθλητική της ταυτότητα, καθώς μεταφέρει τη μάχη εντός και εκτός γηπέδων, εντός και εκτός σωμάτων και ψυχών. Εξαιρετική η επιλογή του Σβέριρ Γκούντνασον να υποδυθεί τον Μποργκ, όχι μόνο λόγω της εύκολης ομοιότητας αλλά επειδή ο τύπος έχει μπει απειλητικά στο πετσί του ρόλου, με το κορμί του τσίτα, το μάτι στηλωμένο και τη φωνή βαριά, πάντα σε μια ευθεία χωρίς κορυφώσεις, σαν καρδιογράφημα νεκρού. Εκεί δε που τον θαυμάζεις είναι στις σκηνές των αγώνων, όπου τα κοντινά αναδεικνύουν όλη τη συναισθηματική παρέλαση στο πρόσωπο και στο βλέμμα, με κάθε πόντο και με κάθε χτύπημα της ρακέτας. Με βαθύτητα χαρακτήρα ξεχωρίζει και ο πάντοτε πολύ καλός Σάια ΛαΜπουφ, κουβαλώντας στη συμπεριφορά του την απαιτούμενη αμερικανική αναίδεια, το νεανικό πάθος αλλά και τον παιδικό θαυμασμό για τον ήρωα που θέλει να εκθρονίσει. Η σκηνή του ματς μεταξύ τους νομίζω πως θα διδάσκεται σε σχολές κινηματογράφου στα μαθήματα σκηνοθεσίας, ερμηνείας μπροστά στην κάμερα αλλά κυρίως μοντάζ. 

Για περισσότερες κριτικές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων, τηλεοπτικών σειρών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε το Cinemano στο Facebook και στο Instagram.
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)