Omar (2013)


Ελληνικός τίτλος: Ομάρ

Δραματική ταινία της Match Factory, σε σκηνοθεσία Χάνυ-Αμπού Ασάντ, με τους Άνταμ Μπακρί, Λεέμ Λουμπανί, Γουαλήντ Ζουαϊτέρ, Σαμέρ Μπισαράτ, Εγιάντ Χουρανί.

Ο Ομάρ είναι ένας νεαρός Παλαιστίνιος που προσπαθεί να ισορροπήσει όλες τις πτυχές της ζωής του. Από τη μια, εργάζεται ως φούρναρης για να μαζέψει τα χρήματα που χρειάζεται ώστε να ζητήσει σε γάμο την αγαπημένη του Νάντια. Από την άλλη, μαζί με τον αδελφό της τον Τάρεκ και τον κολλητό τους φίλο, τον Αμτζάντ (που είναι και αυτός ερωτευμένος με τη Νάντια) μάχονται με τον απελευθερωτικό στρατό κατά των ισραηλινών δυνάμεων κατοχής. Μόνο που κάποιος τους καρφώνει μετά από το φόνο ενός ισραηλινού στρατιώτη και ο Άνταμ συλλαμβάνεται και βασανίζεται. Του προτείνουν να γίνει καταδότης και να τον αφήσουν ελεύθερο. Εκείνος προσποιείται πως δέχεται μόνο και μόνο για να τους οδηγήσει σε ενέδρα, χωρίς να γνωρίζει πως κάποιος μέσα στην ίδια τους την οργάνωση είναι ήδη καρφί των Ισραηλινών.

Έχει μια αφοπλιστική δύναμη και μια σκληρή ειλικρίνεια αυτή εδώ η ταινία από την Παλαιστίνη που κέρδισε το βραβείο Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάννες, ενώ έφτασε και στην πεντάδα για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Κι είναι αυτή η ειλικρίνεια σε συνδυασμό με το ρεαλιστικό και αφτιασίδωτο ύφος της που σε κερδίζουν από τα πρώτα κιόλας πλάνα, όταν ένας ερωτοχτυπημένος Ομάρ σκαρφαλώνει σαν πρωταθλητής το τείχος για να πάει στο σπίτι της αγαπημένης του. Πιστός πατριώτης αλλά πάνω απ' όλα ένας αφοσιωμένος στη γυναίκα που αγαπά άντρας, ο οποίος ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή, ο Ομάρ δεν είναι ούτε αναίσθητος εκτελεστής, ούτε φανατικός δολοφόνος. Μάχεται απλά και μόνο για να διεκδικήσει αυτό που θεωρεί πως του ανήκει. Έως ότου η πραγματικότητα τσακίζει τα όνειρά του και τον κόσμο του, αφού κάποιοι άλλοι έβαλαν το εγώ πάνω από το εμείς και κάποιοι τρίτοι ζουν για τον πόλεμο. Λαμπερός πρωταγωνιστής ο Άνταμ Μπακρί, που πρωταγωνιστεί σε κάθε καρέ του φιλμ, αφού την ταινία την παρακολουθούμε ουσιαστικά μέσα από τα μάτια του, γνωρίζοντας κι εμείς μόνο όσα γνωρίζει και εκείνος. Σκληρό μέσα στην καθημερινότητά του, ηρωικό μέσα στην ακεραιότητα του ήρωά του και τραγικό στη συνειδητοποίηση του ψέματος και της τραγωδίας, με αποκορύφωμα το φινάλε, όταν ένας άνθρωπος αναγκάζεται από τις περιστάσεις να γίνει προδότης του ίδιου του του εαυτού και να γίνει κάποιος άλλος. Με μια πεντακάθαρη και φωτεινή φωτογραφία της Γιούνα Σουλεϊμάν που φωτίζει ολόλαμπρα τα πρόσωπα και αναδεικνύει το στέρφο τοπίο, αλλά χωρίς ίχνος μουσικής, ο Ομάρ είναι ένα συναρπαστικό φιλμ και ταυτόχρονα ένα ταξίδι στην αλλοτρίωσή μας από τη βία του πολέμου.

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Fourmi (2019)

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Το αγοροκόριτσο (1959) (Α/Μ)