Ford v Ferrari (2019)


Εναλλακτικός τίτλος:Le Mans '66
Ελληνικός τίτλος: Κόντρα σε όλα

Δραματική ταινία της Fox. σε σκηνοθεσία Τζέημς Μάνγκολντ, με τους Κρίστιαν Μπέηλ, Ματ Ντέημον, Τζων Μπέρνθαλ,Καϊτριόνα Μπάλφι, Τζος Λούκας, Νόα Τζουπ, Τρέησυ Λετς. 

Η αληθινή ιστορία του σχεδιαστή αυτοκινήτων Κάρολ Σέλμπυ και του οδηγού αγώνων ταχύτητας Κεν Μάιλς που ηγήθηκαν της ιστορικής νίκης της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford στον αγώνα του Λε Μαν το 1966, έναντι της κραταιάς Ferrari.

Και εδώ κυρίες και κύριοι παρακολουθούμε μια ταινία που αποτελεί μάθημα σεναρίου, σκηνοθεσίας, μοντάζ και ήχου. Είναι συναρπαστικός ο τρόπος με τον οποίο οι δημιουργοί της πήραν μια ιστορία που φαινομενικά ενδιαφέρει λίγους και τη μεταμόρφωσαν σε σινεμά για όλους. Πολύ μικρή σημασία έχει αν ενδιαφέρεστε για τους αγώνες αυτοκινήτων ή για το πώς η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έκανε ρεζίλι την αήττητη Ferrari στο Λε Μαν του '66, καθώς η ταινία κατορθώνει να κάνει όλα αυτά τα γεγονότα που φαινομενικά μπορεί και να μην σας ενδιαφέρουν σε συναρπαστικό κινηματογράφο, με ερμηνείες και αφήγηση που κόβουν την ανάσα. Κι αυτό επειδή πρωτίστως το σενάριο των Τζεζ Μπάτεργουωρθ, Τζων Χένρυ Μπάτεργουωρθ και Τζέησον Κέλλερ επικεντρώνει στους ανθρώπους, στα συναισθήματα και στις αξίες εκείνες που κάνουν την ιστορία να βγαίνει από την πίστα και να γίνεται πανανθρώπινη και οικουμενική. Το "Κόντρα σε όλα" (ατυχής, ομολογώ ο ελληνικός τίτλος) είναι μια ταινία για τη φιλία, τη αφοσίωση, τη φιλοδοξία και την αυτοθυσία. Επάνω σε αυτούς τους άξονες πορεύεται και με αυτά τα όπλα στη φαρέτρα της επιτυγχάνει. 

Και έρχεται μετά ο Τζέημς Μάνγκολντ και με τη σκηνοθεσία του δίνει πνοή στην ιστορία, κινηματογραφώντας ανθρώπους και αυτοκίνητα με την ίδια ψυχή και την ίδια ένταση, εμφυσώντας στην ταινία έναν πρωτόγνωρο ρυθμό μέσα και έξω από την πίστα του αγώνα. Κι αν ο Φορντ είχε στη διάθεσή του το πανίσχυρο αμάξι που του σχεδίασε ο Σέλμπυ για να τρέξει στο Λε Μαν, ο Μάνγκολντ έχει στα χέρια του δυο καθαρόαιμα που ηγούνται της ταινίας: τον Κρίστιαν Μπέηλ που αδυνάτισε ακόμη μία φορά για τις ανάγκες του ρόλου, στον ρόλο του οδηγού Μάιλς και τον Ματ Ντέημον στον ρόλο του οραματιστή Σέλμπυ. Εξαιρετικοί αμφότεροι και σε ερμηνείες που στην ιστορία θα περάσουν ως κάποιες από τις καλύτερές τους (ειδικά του Ντέημον), παίζουν την κάθε σκηνή με τέτοιο μέτρο και τόση ενσυναίσθηση που πραγματικά είναι σαν να ακούς τις σκέψεις τους. Μία στο ρελαντί και μία με τέρμα το γκάζι, και οι δύο πρωταγωνιστές δίνουν τον δικό τους αγώνα, κόντρα στις κακοτοπιές, κόντρα ο ένας στον άλλον αλλά και κόντρα στον ίδιο τους τον εαυτό, αφού στις 7.000 στροφές το λεπτό, εγωισμοί δεν χωράνε. Εξαιρετικός και ο Τρέησυ Λετς στον ρόλο του Φορντ, ακόμα και στις σκηνές που μένει σιωπηλός, ενώ το σενάριο αφήνει χώρο και για όλους τους β' ρόλους, δίνοντάς τους τον χώρο και την άνεση για να εξελιχθούν, την ίδια στιγμή που τους εκμεταλλεύεται και δραματουργικά για να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά σε σεκάνς που θα μπορούσαν να κουράσουν ή να βγουν εκτός χρόνου και ύφους (δείτε και θαυμάστε πώς τον 24ωρο αγώνα του Λε Μαν τον παρακολουθούμε μέσα από τα μάτια του γιου του Μάιλς που όσο τον βλέπει στην τηλεόραση λέει αυτά που χρειάζεται να πει και για να αντιληφθούμε λεπτομέρειες αλλά και για να ξεκλειδώσει ο χρόνος και οι 24 ώρες να χωρέσουν σε 30 λεπτά). 

Κι αφού μιλάμε για τον περιβόητο αγώνα που δικαιολογημένα είναι και η μεγάλη στιγμή και η κορύφωση της ταινίας, εκεί επιστρατεύεται το ούτως ή άλλως εξαιρετικό μοντάζ (Άντριου Μπάκλαντ, Μάικλ ΜακΚάσκερ, Ντερκ Γουέστερβελτ) που έχοντας όλα τα υπέροχα πλάνα του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ (κάνει παπάδες στη φωτογραφία και στη vintage αίσθηση της ταινίας) κόβει στην πίστα, στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, στα πιτ αλλά και στο σπίτι του Μάιλς πίσω στην Αμερική και μας δίνει ένα ημίωρο που κόβει την ανάσα, ακόμα κι αν κάποιος γνωρίζει ήδη το αποτέλεσμα του αγώνα. Κι εκεί, όμως, το σενάριο εξακολουθεί να κάνει θαύματα αφού δεν σταματά να εστιάζει σε ανθρώπους και χαρακτήρες και δεν αφήνεται σε κενούς εντυπωσιασμούς και γρυλίσματα των μηχανών. Προσθέστε στην εξίσωση και την απίστευτη δουλειά που έχει γίνει στον ήχο και αφεθείτε ψυχή τε και σώματι σε μια ταινία λαμπρής αισθητικής, περίσσιου ταλέντου και υψηλών (συναισθηματικών) ταχυτήτων. 

Για περισσότερες κριτικές ταινιών και παρουσιάσεις κινηματογραφικών αιθουσών, ακολουθήστε μας στο Facebook στη σελίδα Cinemano.

Αν αγαπάτε τις δραματικές ταινίες, θα βρείτε το αρχείο κειμένων του Cinemano, εδώ.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέατρο - Ρουά ματ (2024)

Fourmi (2019)

Θέατρο - The Big Game (2024)

Θέατρο - Τζούλια (2024)

Θέατρο - Έρωτας-Κόκκινο Φιλί -Κεφάλαιο ΙΙΙ (2024)